پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ , ۲۱:۳۶:۳۵
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۶/۲۹ ساعت ۲۲:۰۱
لینک کوتاه مطلب:

استاندار کردستان؛

اعتبار مورد نیاز برای اجرای سامانه انتقال آب از سد آزاد به سنندج تامین می‌شود

استاندار کردستان گفت: تمامی اعتبار مورد نیاز برای اجرای سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانهسنندج در کمترین زمان تخصیص می‌یابد و از این لحاظ هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا روز دوشنبه در بازدید از پروژه آبرسانی از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج اظهار داشت: همانطور که قبلا هم قول داده‌ام، منابع اعتباری مورد نیازبرای اجرای سامانه انتقال آب از سد آزا به سنندج تامین می‌شود، بنابراین عوامل اجرایی پروژه با سرعت کار را پیش ببرند.

وی خواستار تسریع و ۲ شیفته کردن کار برای پیشرفت پروژه با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه شد وافزود: تامین آب شرب سالم حق اولیه و طبیعی مردم است و همانطور که به شهروندان سنندجی وعده داده‌ام، پروژه انتقال آب از سد آزاد در موعد مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار کردستان بر لزوم اجرای پروژه تا چند ماه آینده و دهه فجر امسال تاکید کرد و گفت: کیفیت و طعمو بوی آب شرب سنندج سالها است که باعث نگرانی مردم شده و باید در کوتاه‌ترین زمان این دغدغه برطرفشود.

مرادنیا به یک هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته از محل ستاد مدیریت بحران برایاجرای پروژه انتقال آب به سنندج اشاره کرد و ادامه داد: قرار است به زودی پنج کیلومتر لوله از استانسیستان و بلوچستان برای ادامه کار این پروژه به کردستان منتقل شود.

مجری طرح سدهای آزاد و ژاوه و سامانه های انتقال آب هم گفت: تلاش خود را بکار می‌گیریم که با سرعتپروژه را به جلو پیش ببریم، ضمن اینکه برای چند شیفته کردن عوامل، آمادگی داریم.

ناصر علیزاده بر تلاش برای جبران تاخیر در اجرای پروژه به دلیل کمبود اعتبارات تاکید کرد و یادآور شد: انتظار داریم دستگاه‌های مسوول و از جمله استاندار کردستان همچنان ما را برای اجرای پروژه یاریدهند.

معاون اجرایی طرح سد آزاد هم اظهار داشت: قرار است با اجرای این پروژه، سالانه ۵۷ میلیون مترمکعبآب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج انتقال یابد.

حجت الله محقق با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی اجرای این طرح، اضافه کرد: تاکنون ۱۸ کیلومتر از ۲۷کیلومتر پروژه، مسیرسازی، چهار کیلومتر آن کانال کنی و سه کیلومتر آن هم جوشکاری شده است، ضمناینکه ۵۰۰ متر لوله برای اجرا داریم.

وی با بیان اینکه بیشترین بار مالی پروژه مربوط به لوله و شیرآلات است، ادامه داد: براساس برآوردهایاولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح نیاز است اما با توجه به تورم و افزایش قیمتابزارآلات، برآورد کلی آن پنج هزار میلیارد ریال پیش بینی می‌شود.

معاون اجرایی طرح سد آزاد حجم کل پروژه را هشت هزار تُن لوله اعلام کرد و گفت: این پروژه شامل ۲ هزارو ۲۵۰ شاخه لوله است که ۱۲ کیلومتر آن لوله با سایز یک هزار و ۴۰۰ بوده و سه کیلومتر آن اجرا شدهاست.

محقق با بیان اینکه اگر مشکل مالی حل شود، پروژه سرعت خواهد گرفت، تاکید کرد: ۱۴۰ نفر در این پروژهمشغول به کار هستند و ۷۰ دستگاه ماشین آلات در حال بکارگیری است.

 دو تا سه سالی می‌شود بحث کیفیت آب شرب سنندج بر سر زبان‌ها افتاده و مدیران شرکت آب و فاضلابکردستان ضمن اذعان به بدطعم بودن آن بخاطر تغییرات دمایی و پدیده تغذیه‌گرایی در دریاچه سد قشلاق،بر سلامت و بهداشتی بودن آن همواره تاکید دارند.

همین موضوع و شکایات مردم، باعث شد که وزارت نیرو برای رفع اساسی مشکل، طرح انتقال آب از سدآزاد به تصفیه خانه شهر سنندج را در دستور کار قرار دهد تا دیگر از سد قشلاق(منبع تامین آب سنندج) برای تامین آب شرب مردم این شهر استفاده نشود.

عملیات احداث سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج ۱۵ بهمن سال گذشته با حضورمحمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم و با هدف تامین نیاز آب شهری سنندج وروستاهای حاشیه مسیر آغاز شد.

در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آبدر سال، امکان تامین نیاز آب شهری بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال تا افق ۱۴۰۵ به همراه نیاز روستاهایمیانی مسیر انتقال میسر خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۴۷۰ هزار مشترک در کردستان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند است که بیش از ۱۷۰ هزار مشترک آن مربوط به سنندج است.