چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۶:۲۰:۲۶
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۴/۱۰ ساعت ۰۲:۱۳
لینک کوتاه مطلب:

کردستان پایلوت اجرای طرح جنگل‌داری اجتماعی می‌شود

استاندار کردستان گفت: قرار است کردستان پایلوت اجرای طرح جنگل‌داری اجتماعی شود که در استان باید هم افزایی عمومی و مدیریتی برای اجرای این مهم شکل گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در دیدار معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: یکی از خلاءهای موجود در موضوعات پایه‌ای و زیربنایی زمان بودن آنهاست که مدیران رغبتی به اجرای آن ندارند.

وی بی رغبتی مدیران را هم ناشی از ضعف فرهنگ مدیریتی اعلام کرد و گفت: هر فردی می خواهد تا طرحی را که شروع می کند دردوره مدیریتی خود به اتمام برساند در حالی که باید با احساس وظیفه نسبت به آیندگان، کارها را به پیش ببرد.
استاندار کردستان به وجود فرهنگ عمومی غنی در کردستان نسبت به حفاظت از عرصه های طبیعی گفت: نیازمند تقویت این فرهنگ در بعد عمومی و مدیریتی هستیم تا نگاه به منابع طبیعی، نگاهی بر اساس فرهنگ دینی باشد که همواره آینده را مدنظر دارد.
زارعی‌کوشا دارا بودن پیوست اقتصادی و اجتماعی برای طرحهای اجرایی را مهم دانست و گفت: از طرح جنگل کاری در گردنه صلوات آباد سنندج حمایت می کنیم.
از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد.
جنگل های کردستان که جزو جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت نابی است.

جنگل‌های زاگرس ۴۰٪ از آب شیرین کشور را تامین می‌کنند و در کنترل ریزگردها نقش موثری دارند اما در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند و نیازمند احیا هستند که این مهم با کمک مردم میسر می‌شود.