پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ , ۱۵:۳۴:۵۳
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۴/۱۵ ساعت ۰۴:۵۰
لینک کوتاه مطلب:

اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جزو رکوردها محسوب می‌شود

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاح کاخ موزه خسروآباد سنندج،اقداماتدولت تدبیر و امید در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جزو رکوردها محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان؛ با توجه به تغییر شغل تعدادی از کولبران استان وفعالیت آنها در حوزه بومگردی، علی اصغر مونسان از مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگریاستان خواست پیگیر شود که از محل منابع فنی اعتباری، هدایایی به این کولبران تعلق گیرد تا بتوانندشغل پایدار ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، کولبری را قاچاق نمیدانند بلکه این افراد از سر اجبار و برای تامینمعاش، به این شغل روی آورده اند و وظیفه همه ماست که تلاش کنیم برای آنها شغل مناسب ایجاد کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه ضمن اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری اماکنتاریخی، ۶۰% از هزینه های مرمت عمارت خسروآباد توسط وزارتخانه را تقبل کرد و مقرر شد ۴۰% مابقیتوسط استان تامین شود.

مونسان در این مراسم اظهار داشت: مردم کُرد، ریسه در تاریخ دارند و همیشه حافظ کشور بوده اند و درایجاد تمدن ایران نقش داشته اند و هم اکنون نیز در پیشبرد ایران نقش دارند.

وی افزود: ما ایرانیان در طول تاریخ بوده ایم، امروز هستیم و علیرغم زخم هایی که از دشمنان خورده ایم،در آینده هم خواهیم بود.

مونسان با یادآوری اینکه ایران ۷ هزار سال تاریخ تمدنی دارد و در ایجاد تمدن بشری نقش بسزاییداشته، خاطرنشان کرد: علیرغم دشمنی هایی که هست، دنیا برای فرهنگ و تمدن این ملت احترام قائلاست.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حوزه فرهنگ را مظلوم و محروم خواند و از کم توجهی بهآن گله کرد و گفت: در کشورهای اطراف میلیاردها دلار هزینه می شود تا هویت فرهنگی ایجاد کنند اماوزارتخانه ما به لحاظ بودجه ای ضعیف ترین بودجه را داریم.

علی اصغر مونسان با اشاره به اعتبارات اندک نگهداری آثار ملی، تصریح کرد: به دلیل تحریم ها، اولویتدولت، معیشت مردم بود و ما در حوزه فرهنگ با چالش بزرگی مواجه بودیم.

وی تاکید کرد: بناها، گِل و خشت و آجر نیست بلکه تاریخ کشور هستند و از بین رفتن هرکدام از آنها، ازبین رفتن قطعه ای از تاریخ کشور است لذا ما موظف هستیم آن را برای آیندگان حفظ کنیم.

مونسان، بهره گیری از مشارکت مردم و واگذاری بناهای تاریخی (غیر نفیس) به مردم را راهکار جبران کمیبودجه نگهداری این بناها عنوان کرد و گفت: با واگذاری حق بهره برداری خانه های تاریخی به مردم وتبدیل آنها به بومگردی، هم این بناها توسط مردم مرمت و نگهداری شد و اعتبارات وزارتخانه صرفنگهداری بناهای ملی شد و هم گردشگری توسعه یافت.

وزیر گردشگری اقدامات دولت در حوزه گردشگری را جزو رکوردها دانست و تشریح کرد: در دولت دوازدهم،در بخش گردشگری ۲۹ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح شده، ۴۶۱ هتل به مجموع هتل های کشور اضافهشده که زیرساخت های گردشگری را تامین کرده، تعداد تخت های اقامتی از۲۶۰ هزار تخت به بیش از ۴۶۰هزار تخت افزایش یافته، ۲۲۰۰ واحد بومگردی اضافه شده و با ایجاد هتل کاروانسراها، هتل بوتیک ها وتنوع در محصولات گردشگری بیشتر شده است.

مونسان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی به ۲ بخش ملموس و غیرملموس دسته بندی می شود، اظهارداشت: در حوزه هنرهای محلی، (صنایع دستی) بیش از ۹۰ رشته را که از بین رفته بود احیا کردیم که با بهروز کردن آن، بسته بندی جذاب، و بازاریابی، در حال حاضر هنرمندان جوان در این حوزه ها شاغلهستند.