سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ , ۱۰:۱۷:۵۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۵/۵ ساعت ۲۲:۵۸
لینک کوتاه مطلب:

مرادنیا:

از امروز هورامان را دنیا می‌شناسد

استاندار کردستان در جلسه ثبت جهانی هورامان ضمن تبریک و ابراز خوشحالی از این اتفاق ارزنده و فرخنده، اظهار داشت: از امروز می توان گفت هورامان را دنیا می شناسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان؛ در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو،  منطقه هورامان به محض مطرح شدن و بدون هیچ اعتراضی در سطح بین المللی، ثبت جهانی شد.

استاندار کردستان در این جلسه، ثبت جهانی هورامان را اتفاقی بسیار فرخنده و ارزنده خواند و ضمن تبریک  به مردم شریف استان، از سمن ها، اساتید دانشگاه، چهره های فرهنگی و همه دست اندرکارانی که نقش بسزایی در ثبت جهانی هورامان داشتند، صمیمانه تقدیر و تشکر کرد. 

وی تاکید کرد: از امروز می توان گفت هورامان را دنیا می شناسد و ۱۹۲ کشور عضو کنوانسیون یونسکو، حتماً از حفظ فرهنگ، تمدن، آثار باستانی و زبان منطقه، حمایت خواهند کرد و باعث ماندگاری این آثاربرای همیشه خواهند شد. 

مرادنیا افزود: از سوی دیگر این موضوع موجب توسعه گردشگری و رونق اقتصادی در استان های کردستان و کرمانشاه (که هورامان در این ۲ استان واقع شده) خواهد شد و موجب می شود ما از کمک های بین المللی در همین راستا استفاده کنیم که قطعاً باعث توسعه این منطقه خواهد شد. 

استاندار کردستان ثبت هورامان را نشان از قدمت تاریخی و آثار ارزنده ای دانست که نشاندهنده فرهنگ مردم کردستان است. 

مرادنیا در پایان گفت: ان شاالله همه دست در دست هم بتوانیم فرایندهای بعدی این پروسه را دنبال کنیم و مردم از نتایج و آثار آن بهره مند شوند. 

شایان ذکر است، هورامان، بیست و ششمین اثر ثبت شده جهانی ایران است.