جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , ۰۸:۰۷:۱۲
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۶/۱۸ ساعت ۱۸:۱۰
لینک کوتاه مطلب:

رتبه اول فعالیت مرزی در اختیار مرز رسمی باشماق مریوان قرار دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اشاره رشد ۲۵۵ درصدی میزان ترانزیت کالا از مرز بین المللی باشماق مریوان در پنج ماهه اول امسال، اظهار داشت: رتبه اول فعالیت مرزی در اختیار مرز رسمی باشماق مریوان قرار دارد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان؛  خالد جعفری در چهل و نهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت:  در پنج ماهه اول امسال، سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ترانزیت از مرز بین المللی باشماق مریوان انجام شد که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۵۵ درصد رشد داشته است. 

وی افزود: در این پنج ماه، ۵۲ میلیون دلار واردات از مرزهای استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۴۸ درصد رشد داشته و از مجموع واردات انجام شده ۳۷ میلیون دلار آن مربوط به بازارچه های موقت مرزی استان است.

جعفری خاطرنشان کرد: تخفیف سود بازرگانی در این مدت ۶۰ میلیارد تومان بوده که بین مرزنشینان توزیع شده و این تخفیف در مدت مشابه آن در سال گذشته حدود سه میلیارد تومان بوده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: در ارتباط با ساماندهی کارگران مرز باشماق، اقدامات و پیگیری‌های زیادی انجام شده که یکی از موارد مهم در تحقق این امر، همکاری بازرگانان و فعالان اقتصادی در مرز است.

وی در خصوص بحث واگذاری انبارهای عمومی مرز باشماق نیز اظهار داشت: کماکان دیدگاه این است که این انبار به پیمانکاران دست دوم واگذار نشود بلکه به دست اشخاصی سپرده شود که کننده کار باشند. 

جعفری در ادامه با یادآوری اینکه مرز باید محل عبور باشد، افزود: کلیه خدمات باید از مرز خارج شود و ایستایی در مرز به حداکثر ۲۴ ساعت برسد. 

وی با تاکید بر فرصت بودن مرز و لزوم بهره گیری از این فرصت، خاطرنشان کرد: مرز ما امروز یکی از مرزهای مهم کشور است و این امر اول در سایه فرهنگ توسعه یافته مردم منطقه محقق شده که توانسته اند از این فرصت استفاده کنند و دوم با پیگیری مسؤولان، مشکلات یک به یک در حال رفع است. 

جعفری، تصریح کرد: نمی گوییم وضعیت فعلی عالی و ایده آل است اما شرایط رو به جلو و مشکلات در حال رفع است.