جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , ۱۷:۱۴:۵۸
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۸/۱۷ ساعت ۲۲:۰۹
لینک کوتاه مطلب:

ایجاد بسترهای کارآفرینی از مسیر دانشگاه می‌گذرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: کارآفرین باید از درون نهاد خانواده، مدرسه، جامعه و سپس مراکز آموزش عالی تربیت شود و دانشگاه بسترهای کارآفرینی را فراهم کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری به نقل از ایرنا، خالد جعفری روز دوشنبه در همایش هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران اظهار داشت: در بحث کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال با ابهاماتی مواجه‌ هستیم که گاهی مرزهای بین این مباحث درهم تنیده می‌شود در حالی‌که کاملا از هم مجزا هستند.
وی هفته جهانی کارآفرینی را فرصتی برای بیدار شدن کشورها و ملتهایی دانست که از غافله کارآفرینی عقب مانده‌اند و افزود: تنها هدف کارآفرینی ایجاد اشتغال نیست، بلکه اشتغال تنها یکی از ثمرات آن است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان به ایجاد جریانی در کشور برای رفع معضل بیکاری اشاره کرد و گفت: این معضل متاثر از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌هاست که در همین زمینه تسهیلاتی برای آن اختصاص یافته ولی آنگونه که باید اثرگذار نبوده چون تعریف ما از کارآفرین واقعی نبوده است.
وی تاکید کرد: ارزش افزوده ناشی از کارآفرینی بر اقتصاد و افزایش سرمایه و توسعه تاثیر بسزایی دارد که باید این مهم در جامعه بصورت فرهنگ درآید چرا که کارآفرینی در دنیای رقابت مهمترین مساله است که شخص کارآفرین بر مبنای شجاعت، درایت و آینده‌نگری قدم در این راه می‌گذارد.
جعفری با بیان اینکه دنباله روی از مشاغل کارآفرینی نیست، اضافه کرد: ایجاد بسترهای کارآفرینی از مسیر دانشگاه می گذرد تا ایده‌ها به سرمایه گذاری برسد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان به اختصاص تسهیلات کم بهره چهار و ۶ درصدی برای ایجاد مشاغل پایدار اشاره و اظهار داشت: به ازای هر شغل ۱۵۰ میلیون تومان تهسیلات اختصاص می یابد ولی نتوانسته‌ایم با حداقل منابع و نوآوری، شغلی ایجاد کنیم که در بازار تقاضا برای آن زیاد و ارزش افزوده هم به آن تعلق گیرد چرا که ایده های نو و کارآفرینانه با آن همراه نبوده است.
وی با اشاره به اینکه در خیلی از تعاریف کارافرینی با مشکل مواجه هستیم و ابتدا باید این مساله را نهادینه کنیم ، افزود: کاهش جمعیت متمایل به دانشگاه خوشحال کننده است چون باعث کارآفرینی با شیوه های جدید می شود که الزاما منحصر به تحصیلات دانشگاهی نیست و از مهارت بهره می گیرد.
جعفری گفت: بسترسازی نیازمند فرهنگسازی است تا کارآفرین شناسایی شود در دنیای امروز خدمتی را ارائه کند که از نظرعلمی نو و متفاوت از گذشته بوده و محدود به بازارهای داخلی نباشد، چرا که  باز بودن فضای بازار و تقاضای محصول در دنیا، زمینه‌ساز پیشروی کارآفرینان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: از سهم کردستان از اعتبارات تبصره ۱۸ ،امسال بیش از هزار میلیارد تومان است که ۴.۱ درصد کل تسهیلات کشور است و این سهم بالا بخاطر بیکاری بالا در استان اختصاص یافته است.
جعفری، نبود کارآفرین و یا عدم تطبیق دستگاههای اجرایی با نیاز کارآفرینان را مشکل بزرگی برشمرد و گفت: کارآفرینی که با شجاعت به میدان آمده و تنها یکی از ثمره آن  ایجاد اشتعال خواهد بود باید توسط مدیران درک شود.
وی تاکید کرد: باید افراد کارآفرین شناسایی و زمینه حضور آنها در جامعه را در عرصه توسعه فراهم کرده و در کنار آن بازنگری جدی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را داشته باشیم تا کارآفرین پرورش داده شود.