شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۷:۴۶:۱۰
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۱۱/۹ ساعت ۰۳:۲۴
لینک کوتاه مطلب:

گفتگوی سه ساعته استاندار کردستان با دانشجویان؛

توسعه کردستان جز با سرمایه‌گذاری میسر نخواهد شد/ امنیت بستری برای توسعه کردستان است

استاندار کردستان عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان حاضر شد و در نشستی سه ساعته ضمن گفتگو با دانشجویان پاسخگوی سوالات و نظرات آنان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی کوشا در نشست هم اندیشی با دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت دانشگاه کردستان، گفتگو را زمینه ساز تعامل و رسیدن به یک گفتمان مشترک دانست و گفت:من همواره مخالف سر سخت قانون بومی گزینی دانشگاه هستم، چرا که غیر از تبعیض آموزشی ،مانع بزرگی بر سر راه  مراودات دانشجویان مناطق مختلف با هم  می‌شود. 

وی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع پر شور دانشجویان  دانشگاه کردستان بر تصریح در حل مشکلات جاری و عمومی نظیر کیفیت غذا و مشکلات خوابگاهی به رئیس دانشگاه کردستان تاکید کرد که به صورت ویژه بررسی دقیقی در این رابطه داشته باشد تا در ترم آینده شرایط بهتری در دانشگاه حاکم شود. 

زارعی کوشا در ادامه به تحلیل شرایط استان ورود کرد و گفت: برخی از مشکلات و مسائل  ریشه های مختلف و مزمنی دارد و اعتقاد ندارم که مسئولان به جای گزارش عملکرد خود، عملکرد دیگران را اعلام و یا تخطئه کنند. 

وی با بیان اينکه استان کردستان  از استان‌های برخوردار از مواهب الهی و مخالف بکار بردن واژه محرومیت برای این استان هستم ، عنوان کرد: با وجود همه این مسائل منکر از دست دادن فرصت‌ها به دلایل مختلف طی ادوار گذشته  نیستم، چرا که در زمانی که دیگر استان‌ها با دلار ۷ تومانی زیر ساخت های خود را توسعه می‌دادند کردستان درگیر جنگ و ناامنی بود.

استاندار کردستان اظهار کرد:هیچکس به اندازه مردم  کردستان تلخی ناامنی را درک نکرده است و در چند ماه گذشته که درگیر ناآرامی‌ها بودیم  بزرگترین دغدغه ما این بود که ذهنیت ناامنی از کردستان در ذهن سرمایه گذاران شکل بگیرد و آنها را از حضور در کردستان منصرف کند. 

زارعی کوشا با بیان اينکه سیمای اکنون کردستان به هیچ وجه قابل قیاس با گذشته  نیست و کسانی  که دهه ۶۰ و ۷۰ را به یاد دارند بر این موضوع صحه می‌گذارند، افزود:  من اعتقاد دارم که باید توازنی در توسعه ایجاد شود و در کنار کارهای عمرانی و زیرساختی  مسائل اقتصادی و معیشتی نیز در نظر گرفته شود که در این راستا مشغول بازنگری و تدوین برنامه‌های جامع هستیم. 

وی عنوان کرد: هیچکس منکر وجود مشکلات در جامعه و ضرورت بازنگری در عرصه‌های مختلف نیست، اما باید توجه داشته باشیم از نکات اصلی غافل نشویم.

زارعی کوشا تصریح کرد: به عنوان یک کردستانی می‌گویم  که هرکس به امنیت این استان در هر جایگاهی خدشه وارد کند اولین ضربه را به مردم کردستان زده است ،چرا که توسعه در بستر امنیت شکل می‌گیرد. 

استاندار کردستان با برشمردن برخی از خدمات انجام شده برای مردم کردستان در دولت سیزدهم گفت:انتقال آب از سد آزاد  به سنندج مطالبه اول مردم استان و شهرستان سنندج بود که سالها از کیفیت و طعم آب گلایه‌مند و همین امر نیز  موجب  نارضایتی آنان بود. 

وی افزود: ما در مدت زمان ۸ ماه و با اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد این پروژه را در پایان آبانماه به اتمام رساندیم که نقش مهمی در حفظ آرامش و سلامت مردم ایفا می‌کند. 

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود  یادآوری کرد:آنهایی که نگران توسعه کردستان هستند باید  بدانند که راهی جز سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه استان  پیش رو نداریم ، چرا که با اعتبارات دولتی مسیر توسعه به خوبی هموار نخواهد شد. 

وی اصلاح سیستم اداری ناکارآمد را جزو ضروری‌ترین بخش‌های جذب و حفظ سرمایه گذاران در استان دانست و گفت:همه باید دست به دست هم بدهیم تا کردستان را توسعه داده و سرمایه گذاری را رونق ببخشیم و سرآغاز دستیابی به چنین هدفی اصلاح سیستم اداری  ناکارآمد  و ترمیم آن است که ما این مسیر را شروع کرده‌ایم.

  وی تصریح کرد: به باور من اولین کسی  که زمینه نارضایتی را فراهم می کند کارشناسی است که سرمایه گذار را معطل و اموراتش را به امروز و فردا موکول می‌کند. 

استاندار کردستان همچنین به تعطیلی ذوب آهن قروه با ۵۵۰ نفر اشتغال در دهه ۸۰ و آغاز دهه ۹۰ گریزی زد و افزود:برای راه اندازی مجدد این کارخانه یک سرمایه گذار  را دعوت و تضمین‌های لازم  را داده‌ایم و بحمدلله این کارخانه در فاز اول با ۳۵۰ نفر اشتغال تا سه ماه آینده راه اندازی مجدد خواهد شد.

زارعی کوشا با بیان اينکه در هیات دولت گفته‌ام که امنیت کردستان از مسیر بهبود معیشت مردم حاصل می‌شود، اظهار کرد: ما در برخی شهرها که زیرساخت اقتصادی شکل گرفته کمترین مشکل امنیتی را داریم چرا که امنیت مردمی است و مردم می دانند نبود امنیت اقتصاد و معیشت را با چالش اساسی مواجه می‌کند.

وی ادامه داد:منطقه آزاد بانه مریوان یکی از هفت منطقه مصوب شده در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است که طرح جامع آن ۷۰ درصد پیشرفت دارد و بیش از ۵۰ سرمایه گذار بزرگ برای حضور در این منطقه ابراز تمایل کرده‌اند. 

زارعی کوشا با بیان اينکه کردستان را باید با کمک نخبگان خود استان اداره کرد، افزود:  اولین دوره  در تاریخ کردستان است  که استاندار ، معاونین و فرمانداران تماما بومی هستند و در انتخاب مدیران مسائل حزبی و جناحی را ملاک قرار ندادیم ، چرا که اعتقاد دارم ما برای کار سیاسی نیامده‌ایم و هدفمان توسعه کردستان در همه ابعاد است لذا تاکیدمان بر توانمندی، سلامت و انقلابی بودن است. 

وی یکی از ویژه‌گی‌های مهم و بارز دولت سیزدهم را اراده برای اتمام پروژه و طرحهای ناتمام ذکر کرد و گفت:تمرکز دولت نقطه پایان گذاشتن بر پروژه‌هایی است که دیگر دولت‌ها شروع کرده‌اند و در این راه  همچنین افتتاح پروژه نیمه تمام را توهین به شعور مردم می‌دانم.

استاندار کردستان اعلام کرد:هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا راه آهن همدان به سنندج به اتمام برسد و با همه این اوصاف اراده دولت بر این‌است که این طرح مهم  در نیمه اول سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: راه آهن همدان به سنندج زمانی کامل است  که به مرز باشماق مریوان برسد و ما برای اين مهم کارهایی را شروع کرده‌ایم و بدنبال اخد مجوز ماده ۲۳از سازمان برنامه و بودجه هستیم. 

اتمام ۱۵۰ کیلومتر باقیمانده از کریدور شمال به جنوب نیز از دیگر وعده‌های استاندار کردستان در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان در دولت سیزدهم بود.

وی همچنین از ایجاد بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ شغل در نه ماهه سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: امروز حدود ۱۳۰ درصد اشتغال در استان محقق شده است که توسط سامانه رصد وزارت کار کاملا صحت سنجی می‌شود. 

وی ادامه داد:در شش ماهه سال گذشته ۶۷۰میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸به واحدهای صنعتی و تولیدی پرداخت کردیم و امروز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ به استان ابلاغ شده که نشانه حرکتی جدی در استان است و اگر این ظرفیت سازی را با قدرت ادامه دهیم حتما آینده خوبی در انتطار استان است.

استاندار کردستان همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اهمیت تالاب زریوار و طرحهای نجات بخش برای این سرمایه طبیعی گفت:در مدت زمان  ۴ سال  برای تالاب زریوار یک جلسه تشکیل شده بود ،اما در یکسال گذشته ۴ نشست تخصصی برای مدیریت تالاب زریوار برگزار کرده‌ایم.

زارعی کوشا گفت:در آغاز به کار من در کردستان فاضلاب ۱۳ روستای اطراف  به کاسه دریاچه سرازیر می‌شد که اکنون از سرازیر شدن فاضلاب  ۱۱ روستا جلوگیری شده است. 

زارعی کوشا اذعان کرد:زریوار یکی از محورهای اصلی توسعه کردستان در حوزه گردشگری است و ما نجات زریوار از تهدیدات را وظیفه خودمان می دانیم و در این راه نیازمند همراهی مردم و تشکل‌های غیر دولتی هستیم‌و درکنار آن از رئیس جمهور محترم نیز درخواست اعتبار سالیانه برای ساماندهی تالاب زریوار را داشته‌ایم.

احداث کنار گذر مریوان با اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از طرحهای مصوب سفر رئیس جمهور به کردستان بود که توسط استاندار کردستان اعلام شد.

وی ساماندهی مرز باشماق و رساندن تورم سالیانه استان از ۵۱ به ۴۴ درصد را از دیگر عملکردهای دولت در استان نام برد.

زارعی کوشا در پایان لازمه پیشرفت و تعالی استان را داشتن نگاه امیدوارانه و هم افزایی میان همه نیروها در استان عنوان کرد و گفت:با اقدامات انجام شده و کارهای در دست اقدام آینده استان بسیار روشن و امیدوار کننده است.

در این نشست ۱۲ نفر از دانشجویان  نظرات و انتقادات خود  را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیان کردند.