پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۹:۴۸:۱۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۱۲/۱۲ ساعت ۰۲:۴۸
لینک کوتاه مطلب:

شفاف‌سازی و مقابله با فساد از اولویت‌های دولت سیزدهم /گزارشگران فساد مورد حمایت هستند/اجرای حدود ۷۰ درصدی سامانه های تجارت

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: اولویت دولت برای مقابله با فساد، جدیت در شفاف‌سازی است و اصول ۱۲ گانه ابلاغی رییس جمهور در این زمینه با قدرت دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در اولین همایش ملی «تکریم مردم، افزایش بهره‌وری و ارتقا سلامت اداری» در سنندج اظهار کرد: اولویت دولت در کنار رفع مشکلات اقتصادی،شناسایی آسیب ها ،مصادیق و مبارزه با فساددر حوزه اقتصادی است، البته در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم بستر فساد داریم چه بسا همین بسترها، منجر به فساد اقتصادی شود.

وی نظارت و بازرسی را یکی از اصول مدیریت مطلوب دانست و افزود: در هیچ نظام و اداره‌ای در بحث بازرسی نسبت به هیچکس استثنایی وجود ندارد.

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد یادآور شد: نظارت و بازرسی به معنای عدم اعتماد نسبت به کارکنان نیست بلکه هدف این است اعتمادی که به کارگزار و مسوول وجود دارد، با اعمال نظارت موثر و کارآمد و به موقع، همچنان تداوم داشته باشد. 

حجت‌الاسلام درویشیان با بیان اینکه ترک فعل نیز فساد محسوب می‌شود، ادامه داد: ناظر نه برای مچ گیری بلکه برای مساعدت و کمک فعالیت و نظارت می‌کند و ناظران در واقع چشم بینای مدیران اجرایی هستند تا خوب ببینند و ناهنجاری ها را به منظور اصلاح گزارش کنند. 

وی با بیان اینکه ناظران باید عالم به وظایف خود بوده و توان انجام آن را داشته باشند، اضافه کرد: ویژگی دیگر ناظران و بازرسان، داشتن شجاعت لازم و به موقع است تا با گزارش فساد به مجموعه دستگاه‌ها، راهکارهای مناسب برای برون رفت از وضعیت موجود ارائه کنند. 

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد بر لزوم آموزش همه کارگزاران، ذیحسابان و مدیران امور مالی تاکید کرد و گفت: بسیاری از کسانی که دچار تخلف می‌شوند یا در مسیر فساد قرار می‌گیرند، با قوانین و مقررات آشنایی ندارند که باید به آنان آموزش داده شود. 

حجت‌الاسلام دوریشیان اولویت دولت را از همان ابتدای فعالیت، پیشگیری از فساد اعلام کرد و ابلاغ اصول ۱۲ گانه فساد را در این راستا عنوان کرد و افزود: اگر این اصول را پیاده سازی کنیم، در زمینه مقابله با فساد گام بلندی برداشته‌ایم. 

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد به حمایت از گزارشگران فساد در دستگاه ها اشاره کرد و ادامه داد: گزارشگران فساد باید مطمئن باشند در صورت گزارش تخلف و فساد، مورد حمایت قرار می گیرند. 

حجت الاسلام درویشیان بر لزوم بارگذاری تسهیلات کلان بانکی در سامانه ها برای مقابله با فساد مالی تاکید کرد و گفت: سامانه ثبت اموال مسوولان هم  راه اندازی شده است که گام بلندی برای شفاف سازی میباشد. 

وی یکی از اقدامات مهم برای مقابله با فساد را اجرای دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: حدود۷۰ درصد  سامانه های تجارت در کشور اجرا شده و باید تا قبل از پایان سال دوم دولت کامل شود. 

شناسایی گلوگاه های فساد و جدیت استان ها در این رابطه و حساس بودن مدیران نسبت به گلوگاه های فساد، از دیگر مواردی بود که رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد به آن اشاره کرد. 

در پایان این همایش تمبر همایش تکریم مردم، افزایش بهره وری و ارتقا سلامت اداری رونمایی شد.