پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ , ۱۷:۳۵:۳۸
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ساعت ۰۴:۰۳
لینک کوتاه مطلب:

سرمایه‌گذاری بی سابقه دولت در حوزه آب کردستان/کار گروهی و پرهیز از نگاه بخشی کلید توسعه کردستان است

استاندار کردستان سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته توسط دولت در حوزه آب کردستان را بی سابقه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی کوشا در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان کردستان گفت:

یکی از حوزه‌های مورد توجه در دوره اخیر مدیریت استان و دولت سیزدهم مربوط به پروژه‌های  حوزه آب بوده است. 

وی با بیان اينکه در سفر وزیر نیرو در دی‌ماه سال گذشته  اعلام کردیم که  ۷ سدِ در دست احداث و بهره برداری در کردستان وجود دارد که  برای آنها بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری شده ولی عملا نفعی برای مردم در پی نداشته است، افزود: میزان اعتباری که در یک سال و نیم گذشته به حوزه آب اختصاص پیدا کرده در تاریخ استان کردستان بی سابقه بوده است که انتقال آب از سد آزاد به سنندج با صرف هزینه ۸۵۰ میلیارد تومانی تنها نمونه‌ای از آنها است.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور محترم به کردستان دو هزار ۸۸۲ میلیارد تومان  مصوبه مربوط به حوزه آب داشتیم که از آن محل تاکنون ۸۳۰ میلیارد تاکنون تخصیص داده شده است.

زارعی کوشا عنوان کرد: می‌توان مدعی شد که مجموعه‌ای از کلان پروژه‌های وزارت نیرو در کردستان متمرکز  است و باید با جدیت هرچه بیشتر در سال آینده این روند را ادامه دهیم. 

وی افزود: اکنون ۳۳ هزار هکتار از اراضی دیم در کردستان برای تبدیل شدن به اراضی آبی در دست اجرا است و قطعا با به ثمر رسیدن طرحها  در پایاب سدها این ميزان افزایش و  جهش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد. 

استاندار کردستان همچنین در خصوص تخصیص آب به سرمایه‌گذاران برای اجرای طرحها و پروژه‌ها گفت: سرمایه‌گذاری در کردستان بخشی نیست ، بلکه این مهم متعلق به همه  دستگاهها  است و بر همین اساس باید همگان خود را در این رابطه مسئول بدانند. 

زارعی کوشا تصریح کرد:من مایل نیستم با مسائل به صورت تحکمی برخورد شود ،بلکه همه باید با حدف نگاه بخشی کمک کنند تا گره‌های استان یکی پس از دیگری گشوده شود. 

وی با بیان اينکه کردستان در دوره جدید نگاه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است و هم  اکنون بیش از ۵۰ سرمایه گذار برای حضور در منطقه آزاد اعلام آمادگی کرده اند، گفت: تنها سخن گفتن از موضوعات مشکلات استان را حل نمی کند و به نتیجه رسیدن کارها با همکاری و تسهیلگری دستگاه‌های اجرایی قابل تحقق است.

وی به مدیران دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد با در نطر گرفتن نیازها، توجه به عمق محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌ها و با کار کارشناسی و فنی مسیر توسعه کردستان را هموار و سرمایه‌گذاران را به حضور در استان تشویق و ترغیب کنند. 

استاندار کردستان در پایان ضرورت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در همه بخش‌ها را یادآور شد و اظهار کرد:در آبیاری پارک‌ها و فضای سبز اصل بر این است که از آب شرب استفاده نشود و این مهم باید توسط همه شهرداری‌های استان مورد توجه قرار گیرد.