جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , ۰۰:۲۲:۵۴
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۳/۱۲ ساعت ۱۳:۰۳
لینک کوتاه مطلب:

تاکید استانداران کردستان و سلیمانیه بر رویکرد عملی برای توسعه روابط تجاری/بررسی موانع موجود در پایانه مرزی باشماق /پیگیری توافقات گذشته با تشکیل کمیته مشترک

استاندار کردستان عنوان کرد که در دیدار با استاندار سلیمانیه توافق شده است که برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی رویکرد عملی و اجرایی در پیش گرفته شود.

به گزارش پایگاە اطلاع رسانی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی‌ کوشا  پس از نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تقدیر از میزبانی مناسب آذربایجان غربی افزود: با توجه به ظرفیت‌های فراوان موجود لازم است از این به بعد در جهت اجرایی شدن کامل تفاهمات گام برداشته شود و اقدامات چند جانبه اقتصادی و تجاری به مرحله اجرایی برسد.
وی با تاکید بر اجرای توافقات قدیمی دو جانبه اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات امروز میان استان کردستان و استان همجوار در اقلیم کردستان عراق اجرای توافقات و تفاهم‌نامه‌هایی بود که قبلا امضا شده ولی به مرحله اجرا نرسیده بود.
استاندار افزود: در دوره‌های قبل توافقات مختلفی صورت گرفته بود که بدلیل نبود کمیته اجرایی مشترک، اغلب تصمیمات زمین گیر شده بودند ولی امروز با از سرگیری آن تصمیمات در صدد عملیاتی کردن برنامه‌ها هستیم.
زارعی کوشا یادآور شد: برای اجرای تصمیمات میان دو منطقه، کمیته‌ای مشترک شکل گرفت و نمایندگانی از هر دو طرف برای پیش بردن اهداف تعیین شده، مامور به اجرا شدند.
استاندار کردستان ارزش مبادلات تجارت خارجی این استان طی سال گذشته را هشت میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: مرز باشماق در مریوان یکی از مهمترین مرزهای کشور و شاید اولین مرز زمینی در حجم مبادلات تجاری است که بدون وقفه به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می‌کند.
وی تاکید کرد: برای حفظ این حجم از تبادلات مرزی باید به حل مسایل توجه کرد و از این رو امروز موانع موجود در پایانه مرزی باشماق مورد بررسی قرار گرفت.
زارعی‌ کوشا با ارزیابی مطلوب از نشست با استانداران اقلیم و به خصوص استاندار سلیمانیه در ارومیه گفت: توافقات بسیاری در زمینه حمل یکسره بار، تسهیل در امر مبادلات مرزی، تسهیل در حوزه تجار و بازاریان، حمایت قانونی وحقوقی از کارگران ایرانی و گردشگری سلامت انجام گرفت.
استاندار کردستان افزود: ایجاد سازوکاری برای کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی از دیگر موارد مورد تاکید ما در نشست مشترک استانداران بود.
گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.