پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ , ۱۷:۰۴:۲۸
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۷/۶ ساعت ۱۸:۰۴
لینک کوتاه مطلب:

عزم دولت برای معکوس کردن مهاجرت از روستاها/تحقق مطالبات کشاورزان حاشیه سد تالوار بیجار

استاندار کردستان گفت: سرمایه‌گذاری در شبکه آبیاری تحت فشار  پایاب سد تالوار در بیجار مدل خوبی از مشارکت عمومی و سرمایه گذاری است و حضور سرمایه گذاران در این منطقه با توجه به ظرفیت‌های موجود، موجبات اشتغال و مهاجرت معکوس را فراهم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، “اسماعیل زارعی کوشا” صبح امروز پنجشنبه ششم مهرماه جاری در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان
که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد اظهار کرد: یکی از حوزه‌های مورد توجه دولت سیزدهم،  مربوط به پروژه‌های حوزه آب است.

وی ضمن قدردانی از تعامل سازنده شرکت آبفا و آب منطقه‌ای استان، اظهار کرد: مدیریت منابع آبی یک بحث فرابخشی است که همه سازمان‌ها و ادارات باید آن را مدیریت کنند.

استاندار کردستان گفت: سرمایه‌گذاری در شبکه آبیاری تحت فشار اراضی ۱۰۰۰ هکتاری پایاب سد تالوار (دشت خور خوره شهرستان بیجار) مدل خوبی از مشارکت عمومی و سرمایه گذاری است که در یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های استان که مطالبه‌گر حقوق به‌حق بودند، می‌تواند موجب بهره‌وری بهینه شهروندان شود.

زارعی کوشا با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به استان و تجدید نظر در تخصیص اعتبارات به حوزه آب، خاطرنشان کرد:  با جذب  اعتبارات حداکثری، در تحقق سد تالوار، نتایج خوبی حاصل شده است.

وی تصریح کرد: برای بهره‌مندی از برکات خدادادی سال زراعی جدید با توجه به افزایش چشمگیر ۵۰ درصدی بارش‌های پاییزه در سال جاری، باید از همین امروز اقدامات لازم در حوزه آبی و کشاورزی با حضور سرمایه گذاران در قالب کمیته‌‌ای به عنوان ستاد استقرار سرمایه گذاری و مشارکت عمومی صورت گیرد.

استاندار کردستان گفت: شهرستان بیجار با عنایت به ظرفیت‌های بالا و  پتانسیل خدادادی،  یکی از اولویت‌های ما برای سرمایه‌گذاری است.

زارعی کوشا با اشاره به تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای کاهش مهاجرت و رشد جمعیت تصریح کرد: تلاش همه‌جانبه جهت ورود سرمایه‌گذار به بیجار اثر مثبت و قطعی در مهاجرت معکوس و اشتغال  را دارد.

وی با اشاره به اینکه کردستان در سال زراعی جاری، رتبه اول تولید گندم دیم و رتبه دوم مجموع توليد گندم در کشور را کسب نموده است، خاطرنشان کرد: در مقایسه با سطح زیرکشت، جمعیت و وسعت، قطعا استان کردستان در تولید گندم مقام اول را دارد.

استاندار کردستان با اشاره به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در زمین‌های دیم در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، افزود: طرح جهش تولید در دیم‌‌زارها با مشارکت مجموعه جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی به بهره‌وری و راندامان بیشتری در تولید گندم منجر شد.

زارعی کوشا با بیان اینکه امسال بیجار، شهرستان اول استان در زمینه تولید گندم بود، افزود: این شهرستان در زمینه کشت چغندر قند، سیب زمینی و دیگر محصولات زراعی ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد.

 

در جلسه مذکور، وضعیت بارندگی حوضه‌های آبریز استان کردستان از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در مقایسه با متوسط دراز مدت و دوره مشابه سال گذشته، وضعیت کنونی مخازن سدهای استان، سرمایه‌گذاری در شبکه آبیاری تحت فشار اراضی ۱۰۰۰ هکتاری پایاب سد تالوار (دشت خور خوره شهرستان بیجار) مطرح شد و هر کدام از اعضاء ضمن تاکید بر دستور کار جلسه به بررسی پیشنهادات و نیازمندی‌ها پرداختند و  مواردی نیز تصویب و مورد تبادل نظر قرارگرفت.