سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ , ۱۳:۳۵:۴۴
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۳/۲۷ ساعت ۰۴:۱۵
لینک کوتاه مطلب:

فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری استان کردستان

 

سرمايه‌گذاري در استان کردستان

معرفي استان کردستان

استان کردستان با مساحت ۲۹،۱۳۷ کيلومتر مربع در غرب ايران مجاور کشور عراق قرار دارد. مساحت استان کردستان ۷/۱ درصد از مساحت کل ايران را شامل مي شود و از نظر وسعت، رتبه ۱۳ را در بين استان هاي ايران دارا است. اين استان از شمال به استان آذربايجان غربي و بخشي از زنجان، از شرق با استان همدان و بخش ديگري از استان زنجان، از جنوب با کرمانشاه و از سمت غرب با کشور عراق  (استان کرد نشين سليمانيه) هم مرز است. استان کردستان داراي ۱۰ شهرستان،   ۲۹ شهر،  ۳۱  بخش، ۸۶ دهستان و ۱،۸۸۴  آبادي داراي سکنه است. شهرستان هاي استان کردستان عبارتند از؛ بانه، بيجار، دهگلان، ديواندره، سقز، سنندج، قروه، کامياران، مريوان و سرو آباد.

اقليم کردستان تحت تاثير توده هاي گرم و مرطوب مديترانه اي و اقيانوس اطلس قراردارد، با عبور اين جريان ها و برخورد با ارتفاعات زاگرس، رطوبت به صورت باران و برف به زمين مي رسد. همچنين، اين توده هاي مرطوب، عامل مهم ريزش هاي جوي كشور را نيز تشكيل مي دهند. استان كردستان دو نوع شرايط آب و هوايي متمايز دارد. در مناطق كوهستاني و دشت هاي مرتفع، آب و هواي نسبتاً معتدل و خشك با زمستان هاي سرد و در دره ها و قسمتي از مناطق غربي استان آب و هوا معتدل است. وجود منابع عظيم آبي در استان كردستان ضمن توسعه كشاورزي و دامداري سبب ايجاد طبيعتي زيبا و آب و هواي معتدل شده است. سرچشمه تعداد زيادي از رودخانه هاي كشور همانند سيمينه رود، گاورود، قزل رود، زرينه رود، كرخه و سيروان از کوه هاي استان كردستان است.

جمعيت و ترکيب سني و جمعيتي

بر اساس سرشماري عمومي نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، استان کردستان ۱،۶۰۳،۰۱۱ نفر جمعيت دارد و رتبه ۱۸ را در کشور به لحاظ جمعيت داراست،  جمعيت شهري ۶۶ درصد و جمعيت روستايي ۳۴ درصد از کل جمعيت را تشکيل مي‌دهد. همچنين مردان ۷/۵۰ درصد و زنان  ۳/۴۹ درصد از جمعيت استان را تشکيل مي دهند. متوسط رشد سالانه جمعيت در استان کردستان حدود ۴۲/۱ درصد است. تراکم نسبي جمعيت ۵۵ نفر در کيلومتر مربع است. در سال هاي اخير شهرنشيني روند افزايشي داشته است.

جدول۱٫ سرشماري عمومي نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵  (نفر)

نسبت جنسي بعد خانوار خانوار زن مرد جمعيت
۱۰۳ ۴/۳ ۴۷۱،۳۱۰ ۷۹۰،۲۳۵ ۸۱۲،۷۷۶ ۱،۶۰۳،۰۱۱ استان
۱۰۲ ۴/۳ ۳۳۷،۲۴۰ ۵۶۱،۰۸۲ ۵۷۳،۱۴۷ ۱،۱۳۴،۲۲۹ مناطق شهري
۱۰۵ ۵/۳ ۱۳۴،۰۶۶ ۲۲۹،۱۵۳ ۲۳۹،۶۲۵ ۴۶۸،۷۷۸ مناطق روستايي

منبع: سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كردستان

 

بازار کار استان

بر اساس آخرین آمار موجود نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۳۹۸ برابر ۲/۴۲ درصد و نرخ بیکاری نیز در همین سال برابر ۴/۱۴ درصد بوده که نسبت به سال قبل کاهش یافته اما در مقایسه با میانگین کشوری بیشتر است.

نقش استان کردستان در اقتصاد ايران

استان کردستان، با برخورداري از موقعيت استراتژيک (جغرافيايي، سياسي و اقتصادي) و منابع غني (واقع شدن بر سرشاخه هاي پنج حوزه ي آبريز مهم کشور، آب و هواي مناسب براي کشاورزي، وجود ذخاير غني و متنوع معدني (فلزي و غيرفلزي)، برخورداري از چشم اندازهاي طبيعي و جاذبه هاي گردشگري، به ويژه طبيعت گردي، وجود نيروي انساني کارآمد و جوان و…)، فرصت مناسب براي شکل گيري يک منطقه ي مرزي-تجاري فعال و يا تبديل شدن به يک منطقه آزاد تجاري را در اختيار دارد . قرار گرفتن کردستان بر شاهراه ارتباطي شمال غربي- جنوب غربي و موقعيت آن نسبت به مسير ترانزيتي جنوب و شمال غرب کشور، همجواري اين قلمرو با سرزمين عراق (به دليل داشتن مرز مشترک ۲۳۰  کيلومتري با اقليم کردستان)، و برخورداري از مشترکات قومي، فرهنگي و ارتباط خويشاوندي با کشور عراق، به ويژه مناطق کردنشين آن، توانمندي هاي بالقوه ي اقتصادي زيادي را در استان ايجاد کرده است.

بازارچه هاي فعال مرزي (۳ بازارچه) در شهرهاي بانه، مريوان و سقز، ۱۳ تعاوني مرزنشين، بانک هاي تجاري، موسسات بيمه اي و شبکه بازارهاي محلي و فرا منطقه اي، از پتانسيل هاي صادرات و واردات کالا در استان است. استان کردستان داراي گمرك و بازارچه هاي رسمي باشماق مريوان، سيرانبند بانه، سيف سقز و سنندج است.  بازارچه مرزي باشماق مريوان در فاصله ۱۵ کيلومتري مريوان قرار دارد که امور مبادلات رسمي کالا، تردد اتباع دو طرف مرز و ترانزيت کالا از مسير اين بازارچه و جاده منتهي به سليمانيه انجام مي پذيرد. از شاخصه هاي مهم بازارچه باشماق افزايش صادرات نسبت به واردات است. بازارچه مرزي سيرانبند بانه يکي از بازارچه هاي مشترك مرزي استان است که از لحاظ ميزان حجم معاملات و تعداد فعالان و شاغلين آن و زمان شروع فعاليت، رتبه دوم بازارچه هاي کردستان را دارد. بازارچه مرزي سيف-سقز سومين نقطه مبادلات مرزي در استان است. بنابراين، با اين شرايط استثنايي مرزي، استان کردستان سهم زيادي در توسعه و رشد ايران و عراق را دارد.

 

 

آمارهای اقتصادی

توليد ناخالص داخلي

ارزش توليد ناخالص داخلي استان کردستان در سال ۱۳۹۶ به قيمت بازار برابر با ۱۶۲،۶۸۹ ميليارد ريال و سهم استان نسبت به کل کشور ۹۲/۰  بوده است. بخش هاي خدمات و کشاورزي به ترتيب با ۷۵/۶۹  درصد و ۵/۱۶ درصد بيشترين سهم از توليد ناخالص داخلي استان را تشکيل داده اند. بخش هاي صنعت، معدن و انرژی و ساختمان به ترتيب با ۰۳/۹ و ۷۵/۴ درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند. سرانه توليد ناخالص داخلي استان کردستان در سال ۱۳۹۶ برابر ۴۴/۱۰۲ میلیون ریال بوده است که نسبت به سرانه توليد ناخالص داخلي ملي به مراتب پايين تر است.

تجارت خارجي

بر اساس آمار گمرکات استان کردستان، در سال ۱۳۹۸، ۱,۲۶۸,۸۸۱ تن کالا به ارزش ۹۹/۶۹۹ میلیون دلار از مبادی گمرکات استان صادر شده است که در مقایسه با سال قبل از نظر وزنی ۱۲/۳۰ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۹/۸۴ درصد کاهش داشته است. همچنین در این سال ۴۰,۰۲۱ تن کالا به ارزش ۴۵/۳۲ میلیون دلار از گمرک استان وارد شده است که در مقایسه با سال قبل از نظر وزنی ۱۹۵/۷۲ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی -۰/۸۰ درصد کاهش را نشان داده است. در سال ۱۳۹۸، هر تن کالای وارداتی هزار و ۱۳۲ دلار ارزش داشته، در حالی که ارزش هر تن کالای صادراتی فقط ۵۵۲ دلار بوده است.

یکی از شاخص‌های عملکرد دولت­ها در بخش تجارت خارجی، تراز تجاری یا بازرگانی است که گویای میزان منفعتی است که کشور از رابطه تجاری با سایر کشورها به دست می­آورد. به این معنا که هرچه میزان صادرات از واردات بیشتر باشد، سود (منابع ارزی) بیشتری نصیب اقتصاد خواهد شد. اگرچه کل صادرات و واردات صرفاً مربوط به استان کردستان نبوده با این حال تراز بازرگانی تجاری (صادرات خالص) صورت گرفته از طریق استان در سال ۱۳۹۸ برخلاف سال ۱۳۹۷ منفی بوده است. در سال ۱۳۹۸ تراز بازرگانی معادل ۶۶/۶۵۴ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل با کاهش ۱۰/۴۱ درصدی همراه بوده است. افت صادرات (ارزش) در سال ۱۳۹۸، دلیل منفی شدن تغییرات تراز بازرگانی نسبت مدت مشابه سال قبل بوده است که خود این مسئله نیز بیشتر از افت ۶۵/۱۹ درصدی متوسط قیمت کالاهای صادراتی ناشی می شود.

عراق، افغانستان، روسيه، امارات و سودان، کشورهاي هدف صادرات کالا، از مرزهاي استان کردستان بوده‌اند و از ميان اين کشورها، ۹۹ درصد صادرات استان به اقليم کردستان عراق بوده است.

 

جدول۲٫ تراز بازرگانی، ارزش تجارت خارجی و متوسط قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی استان

عنوان ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ تغییرات (درصد)
تراز بازرگانی (میلیون دلار) ۷۳۰/۷۵ ۶۵۴/۶۶ -۱۰/۴۱
میزان ترانزیت کالا از طریق حمل‌ونقل جاده­ای (ترانزیت خارجی) (میلیون دلار) ۴,۸۵۷/۹۹ ۴,۰۰۱/۱۸ -۱۷/۶۳
واردات ارزش واردات (میلیون دلار) ۴۵/۶۹ ۴۵/۳۲ -۰/۸۰
حجم واردات (تن) ۱۳,۵۳۳ ۴۰,۰۲۱ ۱۹۵/۷۲
متوسط قیمت کالاهای وارداتی (دلار بر تن) ۳,۳۷۷ ۱,۱۳۲ -۶۶/۴۷
صادرات ارزش صادرات (میلیون دلار) ۷۷۶/۴۵ ۶۹۹/۹۹ -۹/۸۴
حجم صادرات (تن) ۱,۱۲۹,۸۹۸ ۱,۲۶۸,۸۸۱ ۱۲/۳۰
متوسط قیمت کالاهای صادراتی (دلار بر تن) ۶۸۷ ۵۵۲ -۱۹/۶۵

 

منبع: اداره کل گمرک استان کردستان

 

سرمایه‌گذاری

مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري :

استان کردستان داراي مزيت هاي سرمايه گذاري فراواني است که مهمترين آنها عبارتند از:

برخورداري از موقعيت ويژه جغرافيايي و قرارگرفتن در مسير جاده شمال – جنوب و امكان ارتباط بندر امام و خرمشهر در جنوب و مرز بازرگان و جلفا در شمال غرب كشور .

وجود سه بازارچه مرزي رسمي باشماق مريوان، سيران بند بانه و سيف سقز جهت صادرات و واردات كالا در استان کردستان.

مرز مشترك ۲۳۰ كيلومتري و بازار با جمعيت بالغ بر ۴ ميليون نفر در شمال کشور عراق.

موقعيت استراتژيك استان کردستان به لحاظ دسترسي سريع به بازارهاي مجاور (عراق، سوريه، تركيه، اردن).

يكي از قطب هاي معدني كشور به لحاظ برخورداري از ذخاير معدني غني و متنوع.

وجود شهرك ها و نواحي صنعتي در نقاط مختلف استان با ارائه خدمات زير بنايي (آب ، برق ، گاز و تلفن و … ) و دسترسي آسان به زمين و واگذاري آسان زمين هاي ملي جهت فعاليت هاي اقتصادي.

عبور شبكه انتقال گاز اتيلن از استان و ايجاد واحدهاي مرتبط.

وجود تشكل هاي دولتي و خصوصي در حوزه خدمات بازرگاني و اقتصادي نظير اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ( اتاق تعاون)، خانه صنعت و معدن و تعاوني مرزنشينان.
وجود شركت هاي حمل و نقل بين المللي جهت ترانزيت كالا و برخورداري از انبارهاي مناسب.

وجود تأسيسات زيربنايي از جمله فرودگاه، نيروگاه حرارتي، راه هاي ارتباطي اصلي مناسب در سطح استان و در دست احداث بودن راه آهن غرب كشور.

تصویب شهرستان های بانه و مریوان بعنوان منطقه آزاد در سال ۱۴۰۰٫

وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه با زیر ساخت های مناسب جهت جذب سرمایه گذاران خارجی که در ذیل به مشوق های مربوط به این مناطق اشاره شده است.

مشوق هاي سرمايه گذاري در مناطق ويژه اقتصادي:

  • صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان.
  • تبعیت از قانون کار مخصوص مناطق آزاد تجاری و صنعتی.
  • معافیت از عوارض گمرکی برای ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابراز و اثاثیه اداری.
  • معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات.
  • در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است.(در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۳ سال).
  • عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در منطقه ویژه.
  • توقف و نگهداری کالاهای وارداتی در انبارهای مناطق بدون محدودیت زمانی متروکه شدن با توافق بین مدیریت مناطق و صاحبان کالا.
  • عدم نیاز به دریافت مجوزهای رایج از ادارات مختلف برای فعالیت‌های اقتصادی، عمرانی ساختمانی، فرهنگی، آموزشی و خدماتی در درون منطقه ویژه سازمان مسئول منطقه ویژه. اقتصادی به استناد قانون جایگزین تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط بوده و مجوزهای لازم را با توجه به سیاست‌های عمومی دولت رأساً صادر می‌نماید.
  • صدور کارت بازرگانی، پروانه اشتغال به کار اتباع خارجی و همچنین گواهی مبدأ قابل قبول برای نظام بانکی کشور توسط سازمان مسئول منطقه ویژه.
  • امکان ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده به منطقه ویژه با حداقل تشریفات اداری.
  • مجاز بودن ثبت شرکت سهامی برای فعالیت در منطقه ویژه با هر میزان مشارکت سهامدار خارجی.

مشوق‌هاي مالياتي :

مشوق‌هاي مالياتي در راستاي تشويق سرمايه گذاري، حمايت از توليد ملي و رونق کسب و کار بسيار موثر است. مشوق هاي مالياتي در استان کردستان نيز در زمينه هاي مختلف، شامل موارد زير است:

درآمد حاصل از كلية فعاليت هاي كشاورزي، دامپروري، پرورش ماهي و زنبور عسل و پرورش طيور، صيادي و ماهيگيري، نوغان داري  (پرورش کرم ابريشم ) احياي مراتع و جنگل ها، باغات اشجار از هر نوع  و نخل ها از پرداخت ماليات معاف مي باشد.

درآمد ابزاري ناشي از فعاليت هاي توليدي و معدني اشخاص حقوقي غيردولتي در واحدهاي توليدي يا معدني كه از تاريخ اجراي اين ماده از طرف وزارتخانه هاي  ذيربط براي آنها پروانه بهره برداري صادر يا قرارداد استخراج و فروش منعقد مي شود و همچنين درآمدهاي خدماتي بيمارستان ها، هتل ها و مراكز اقامتي گردشگري اشخاص ياد شده كه از تاريخ مذكور از طرف مراجع قانوني ذيربط براي آنها پروانه بهره برداري يا مجوز صادر مي شود از تاريخ شروع بهره برداري يا استخراج يا فعاليت به مدت پنج سال و در مناطق كمتر توسعه يافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول ماليات مي باشد.

صد درصد (۱۰۰%) درآمد حاصل از صادرات خدمات و كالاهاي غيرنفتي و محصولات بخش كشاورزي و بيست درصد (۲۰ %) درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول ماليات با نرخ صفر مي گردد. فهرست مواد خام و كالاهاي نفتي به پيشنهاد مشترك وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن و تجارت  نفت و اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي به تصويب هيأت وزيران مي رسد.

از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شركت ها اعم از ايراني و خارجي در بورس ها يا بازارهاي خارج از بورس داراي مجوز، ماليات مقطوعي به ميزان نيم درصد (۵/ ۰% )  ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد و از اين بابت وجه ديگري به عنوان ماليات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و ماليات بر ارزش افزوده خريد و فروش مطالبه نخواهد شد.

امکان تخفيف ۵۰ تا ۸۰ درصد در واگذاري زمين شهرک هاي صنعتي براي طرح هاي آمايش، بسته به محل اجراي طرح  (شهرستان محروم و برخوردار).

معافيت مالياتي ناشي تأمين مالي طرح ها در قالب عقود مشاركتي.

معافيت مالياتي نقل و انتقال سهام و حق تقدم.

معافيت ماليات بر ارزش افزوده صادركنندگان كالا از مبادي رسمي.

معافيت مالياتي ۱۰۰ درصدي سود و زيان ناشي از نرخ تبديل دارايي ها و بدهي هاي ارزي صندوق توسعه ملي.

اعمال ماليات با نرخ صفر براي مناطق كمتر توسعه يافته.

معافيت مالياتي ۵ درصدي به ازاي مشاركت ۱۰ درصدي با سرمايه گذاران خارجي تا سقف ۵۰ درصد.

معافيت هاي مالياتي ۵۰ درصدي كليه تأسيسات ايرانگردي و جهانگردي.

اعمال ماليات با نرخ صفر براي دفاتر گردشگري و زيارتي.

معافيت مالياتي ۱۰ درصدي واحدهاي صنعتي در صورت انجام هزينه هاي تحقيقاتي و پژوهشي.

اعمال ماليات با نرخ صفر براي واحدهاي توليدي فناوري اطلاعات داراي پروانه بهره برداري از مراجع قانوني.

افزايش يك سال اعمال نرخ صفر مالياتي به ازاي هر سال افزايش  ۵۰ درصدي نيروي كار شاغل.

اعمال ماليات  نرخ صفر براي شركت هاي خارجي در صورت صادرات ۱۰ درصدي.

اعمال نرخ صفر مالياتي براي درآمدهاي خدماتي بيمارستاني و اقامتي بعد از سال ۱۳۹۵ به مدت پنج سال و مناطق كمتر توسعه يافته به مدت ده سال.

جدول ۳٫ مهمترين معافيت هاي مالياتي

مدت زمان فعالیت ميزان معافيت (درصد)  
هميشه ۱۰۰ کشاورزي
۱۰ سال ۸۰ صنعتي و معدني
۱۰ سال ۱۰۰ صنعتي و معدني در مناطق محروم
۲۰ سال ۱۰۰ مناطق آزاد تجاري، صنعتي
هميشه ۵۰ تاسيسات ايرانگردي و جهانگردي
هميشه ۱۰۰ صادرات کالاها و خدمات

منبع: اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان کردستان


طرح‌های دارای سرمایه‌گذاری خارجی:

يکي از  راه هاي توسعه اقتصادي استان کردستان، جذب سرمايه گذاري خارجي است و دولت موظف است که سرمايه گذاران خارجي را از زمان آغاز تا پايان پروژه، حمايت کند.

جدول ۴٫ ميزان سرمايه گذاري در استان کردستان (ميليون دلار)

ردیف سال نام طرح بخش عنوان پروژه حجم سرمایه گذاری مصوب

(میلیون دلار)

۱ ۱۳۹۱ شرکت معدنی زرکوه صنعت ومعدن تولید طلا ۱۰۳
۲ ۱۳۹۳ زنجیره فولاد(شرکت فولاد گستر الماس) صنعت ومعدن تولید گندله و میل گرد ۴۳۰
۳ ۱۳۹۴ منطقه گردشگری بانه گردشگری مجتمع گردشگری ۶۵/۲۵
۴ ۱۳۹۶ شرکت شادیاران مهوین صنعت تولید لوازم برقی ۱
  ۱۳۹۶ شرکت روناک شار کردستان تجاری، خدماتی مجتمع تجاری مسکونی ۵
۵ ۱۳۹۸ شرکت مهرپویش آولان صنعت تولید کاغذ ملامینه ۱/۹
۶ ۱۳۹۸ شرکت فراسازان توتون آپادنا صنعت تولید سیگار و تنباکو معسل ۵/۳۰
۷ ۱۳۹۸ شرکت آیریا ونداد کسری صنعت تولید لوازم خانگی برقی ۷۲/۶
۸ ۱۳۹۹ شرکت رضا آوینه سیروان تجاری، خدماتی مجتمع خدماتی تجاری سنه سنتر ۱۰
۹ ۱۳۹۹ شرکت لبن دوش غرب صنعت تولید لبنیات ۴/۰
۱۰ ۱۳۹۹ شرکت سامین ابتکار دانش صنعت تولید کاغذ از کربنات کلسیم ۳/۱۲
۱۱ ۱۳۹۹ شرکت جهان چاودیر دارین صنعت تولید دستگاه GPS ۵/۶
۱۲ ۱۳۹۹ شرکت جیهان طلا استیره کردستان صنعت تولید میگرد خم ۱
۱۳ ۱۳۹۹ شرکت سیروان دانه زرین زاگرس صنعت تولید خوراک آبزیان پرورشی ۰٫۶
جمع (میلیون دلار) ۷۷/۶۳۶

منبع: اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان کردستان

 

 

 

مشوق‌هاي سرمايه‌گذاري در شهرک‌هاي صنعتي:

ارائه خدمات جهت ارائه امور زير بنايي با حداقل هزينه به متقاضيان احداث واحدهاي صنعتي.

تهيه زمين مناسب براي اجراي طرح هاي صنعتي و طرح هاي انجام شده و مطابق با اصول فني و مهندسي و روش هاي مدرن شهرک سازي.

عدم نياز سرمايه گذاران به کسب مجوز از دستگاه هاي دولتي.

مستثني بودن شهرک هاي صنعتي از قانون شهرداري ها.

صدور مجوزهاي ساخت و ساز و پايان کار در کوتاه ترين زمان ممکن و به صورت رايگان توسط شرکت شهرک هاي صنعتي.

امکان اجاره يا خريد سالن هاي آماده براي تسريع در بهره برداري از واحدهاي توليدي

برخورداري از معافيت هاي مالياتي موضوع ماده ۱۳۲ قانون ماليات ها (واحدهاي مستقر در شعاع ۳۰ کيلومتري مراکز استان ها به استثناي تهران و اصفهان و شهرهاي بالاي ۳۰۰ هزار نفر که در شهرک هاي صنعتي مستقر مي باشند).

برخورداري از مزاياي تبصره ۳ ماده ۱۳۸ قانون ماليات ها، در صورت انتقال کارخانه هاي واقع در شعاع ۱۲۰ کيلومتري تهران و حوزه هاي استحفاظي شهرهاي بزرگ (مشهد، تبريز، اهواز، اراک، شيراز، اصفهان) به شهرک هاي صنعتي، ماليات به ميزان ۵۰ درصد کاهش پيدا مي کند.

وجود تعداد زيادي طرح هاي نيمه تمام و راکد جهت معرفي به سرمايه گذاران و راه اندازي مجدد و به اتمام رساندن ساخت آنها با هزينه هاي بيشتر.

دريافت قيمت زمين کارخانجات نساجي مستقر در محدوده قانوني شهرها در صورت انتقال به شهرک هاي صنعتي پس از دو سال طي اقساط پنج ساله.

بخشودگي قسمتي از هزينه هاي انتفاع از تاسيسات براي واحدهايي که زودتر از زمان پرداخت اقساط خود به بهره برداري مي رسند. شرايط اصلي استفاده از اين بخشودگي تخصيص حداقل ۳۰ % از زمين به زير بنا است.

دريافت هزينه انشعاب برق واحدها طي اقساط ۵ ساله و بدون بهره.

مشوق هاي زير بنايي در نواحي صنعتي:

فراهم بودن امکانات زير بنايي در نواحي صنعتي.

واگذاري زمين صنعتي با شرايط مناسب.

دريافت قيمت زمين به صورت اقساطي.

وجود شهرک‌هاي صنعتي و ناحيه صنعتي در کليه شهرستان‌هاي استان و واگذاري به صورت نقد و اقساط.

بخشودگي ۴۰ تا ۴۵ درصد قيمت زمين در شهرک هاي صنعتي، به ويژه براي واحدهاي که سريعتر از برنامه زمانبندي به بهره برداري مي رسند و استمرار توليد دارند.

استفاده از اراضي ملي خارج از شهرک هاي صنعتي با مجوز اداره کل منابع طبيعي استان با حفظ ضوابط استقرار و حداقل قيمت دولتي به ويژه براي واحدهاي بزرگ مقياس.

ذخایر و ظرفيت هاي معادن:

استان کردستان داراي ذخاير قابل توجه مواد معدني است. وجود ۱۸ ماده معدني غني و ۲۶۵ معدن فعال با توليد بيش از ۱۱ ميليون تن مواد معدني در سال و ظرفيت قطعي بالغ بر ۶۰۰ ميليون تن، از ظرفيت هاي بخش معدن استان است؛ اما بدليل نبود کارخانه هاي فرآوري اغلب اين مواد، خام فروشي مي شود. همچنين، ذخاير معدني پلي متال ارزشمندي در استان کردستان وجود دارد. معادن مصالح ساختماني، سنگ آهن، طلا و منگنز و انواع سنگ هاي تزئيني (سنگ هاي مرمريت مرغوب) از جمله توانمندي هاي اين استان در زمينه معادن است.

مشوق هاي سرمايه گذاري در بخش معدن:

استفاده از معافيت مالياتي تا ۱۰ سال پس از توليد، مناسب با موقعيت هر شهرستان

استفاده از معافيت گمرکي ۱۰۰% ارزش ماشين آلات و تاسيسات و تجهيزات خط توليدي

استفاده از معافيت گمرکي در ورود مواد اوليه و لوازم و قطعات يدکي مطابق ماده ۲۹ قانون امور گمرکي

استفاده از پوشش بيمه اي صندوق بيمه گذاري معدني ايران براي واحدهاي ريسک پذير در بخش اکتشاف و بهره برداري معادن

 ايجاد واحدهاي توليدي شمش روي:

استان کردستان، با توجه به موقعيت در همسايگي کشور عراق و نياز بازار داخل، داراي اولويت سرمايه‌گذاري در توليد شمش روي از کنسانتره است.

 سرمايهگذاري در استخراج دولوميت:

سرمايه‌گذاري در فرآوري و استخراج مواد معدني از جمله دولوميت داراي توجيه اقتصادي است، بيشترين کاربرد دولوميت در صنايع زيردستي استان است  و به ساير استان‌ها نيز صادر مي گردد. اين ماده در صنايع معدني مختلف از جمله صنايع ذوب فلزات، صنايع نسوز، شيشه‌سازي، سراميک، رنگ‌سازي و کشاورزي کاربردهاي فراوان دارد.

 سرمايهگذاري دراستخراج و فرآوري باريت:

ذخاير باريت در استان و کاربردهاي فراوان آن در صنعت و همچنين سرمايه گذاري در اين بخش بسيار اهميت دارد. مهم‌ترين کاربرد باريت در صنايع حفاري به صورت گل حفاري به منظور بالا بردن وزن مخصوص گل حفاري است. علاوه بر اين، باريت در صنايع رنگسازي و  صنايع هوايي و نظامي نيز کاربرد دارد.

 سرمايهگذاري در استخراج و فرآوري خاک طلا:

به‌دليل ارزش‌افزوده و قيمت فروش بالاي خاک‌هاي طلا، سرمايه‌گذاري در اين بخش داراي توجيه اقتصادي است.

 ايجاد واحدهاي توليدي مصالح ساختماني نسوز:

با توجه به موقعيت استان کردستان در همسايگي کشور عراق و نياز بازار داخل کشور و وجود ذخاير معدني مواد اوليه در استان، سرمايه‌گذاري در توليد انواع مصالح ساختماني پرسي نسوز داراي توجيه اقتصادي است.

 توليد سنگهاي ساختمان باکيفيت مطلوب و پيشرفته:

با واردات فناوري پيشرفته و توانمندسازي نيروي انساني متخصص براي توليد سنگ‌هاي ساختماني باکيفيت و داراي استاندارد مي‌توان از واردات سنگ‌هاي ساختماني جلوگيري کرد و در مقابل، صادرات سنگ هاي ساختماني را به منطقه افزايش داد.

  ايجاد کارخانجات جديد سيمان:

وجود ذخاير معدني در استان کردستان و قرار گرفتن استان در همسايگي کشور عراق و راه‌هاي ارتباطي به مناطق غربي کشور، امکان توليد و صادرات انواع سيمان (سيمان ويژه) را فراهم کرده است.

  راه اندازي و احداث زنجيره فولاد و صنايع فلزي:

وجود ذخاير سنگ‌آهن و ساير مواد اوليه در استان کردستان و قرار گرفتن استان در همسايگي کشور عراق و راه‌هاي ارتباطي به مناطق غربي کشور، امکان توليد محصولات اوليه آهن و فولاد از جمله توليد آهن اسفنجي را فراهم ساخته است.

  ايجاد کارخانههاي جديد توليد فروآلياژها:

با وجود ذخاير معدني استان به‌ عنوان مواد اوليه و واردات قابل توجه انواع فروآلياژها به کشور و نيازهاي آتي کشور به فرو آلياژها و نيز امکان صادرات به کشورهاي همسايه، سرمايه‌گذاري در اين بخش داراي اولويت است.

  سرمايهگذاري در صنايع توليد پوکه معدني:

وجود معادن پوکه معدني در استان کردستان در کنار ساير ظرفيت‌هاي اقتصادي و اجتماعي و امکان صادرات و نياز کشور، سرمايه‌گذاري‌هاي آينده را به‌طور کلي توجيه‌پذير مي‌کند.

  سرمايهگذاري در سنگهاي تزئيني و آنتيک:

با بازيافت و توليد سنگ‌هاي تزئيني از ضايعات و  سنگ ريزه هاي کارخانه‌هاي سنگ‌هاي ساختماني استان کردستان مي‌توان محصولات جديد ايجاد کرد که ضمن اشتغالزايي مي‌تواند صادرات صنايع دستي در اين حوزه را منجر شود.

 

 

 

جدول ۵ – طرح‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در بخش صنعت

  

ردیف نام طرح محصول ظرفیت سرمایه گذاری
(میلیارد ریال)
میزان ارز بری
(میلیون یورو)
میزان ارز بری
(میلیون دلار)
اشتغال
(نفر)
۱ شرکت صنایع فولاد کردستان( زنجیره فولاد) قروه  

شمش فولاد

 

۱٫۵ میلیون تن ۲۷۲۰۰ ۱۱۶ ۹۰۰
بیجار آهن اسفنجي ۱٫۶ میلیون تن ۱۴۵۰۰ ۵۷ ۲۵۰
۲ صبا نور (  زنجیره فولاد)-بیجار گندله آهن ۱ میلیون تن ۳۳۰۰ ۲۰٫۴ ۲۰۰
۳ ذوب آهن سقز
(  زنجیره فولاد)
كنسانتره آهن

گندله آهن

آهن اسفنجي خام

۲ میلیون تن
۲ میلیون تن
۱٫۴ میلیون تن
۲۴۷۰۰ ۲۱۵ ۱۱۵۰
۴ پتروشیمی بعثت-بیجار پلی اتیلن ترفتالات(PET)

 

۵۰۰هزار تن ۸۸۰۰۰ ۷۶۵ ۱۱۵۰
۵ گسترش تایر رازی-دهگلان انواع لاستیک رادیال خودرو ۵۰  هزار تن ۲۸۷۵۰ ۲۵۰ ۱۱۵۰
۶ طلای سقز شمش طلا ۲۴۰ کیلوگرم ۱۰۰۰ ۴ ۲۰۰
۷ شرکت آبانگان لوله بسپار-دهگلان لوله opvc ۱۴ هزار تن ۱۷۰۰ ۱۳٫۸ ۱۳۵
۸ شرکت ژینا نوش روژهلات-مریوان عصاره مالت و کامپاند گیاهی بر پایه مالت ۳۰ هزار تن ۲۰۰۰ ۱۵ ۱۲۰
۹ بهینه صنعت آژند-سقز ملات خشک معمولی و  محصولات بتنی غیرمسلح از بتن سبک گازی ۲۴۵ هزار تن ۱۹۴۰ ۱۲٫۵ ۶۲
۱۰ شرکت اسب آهنین آریا-بیجار کامیون وکامیونت ۵۳۰۰ دستگاه ۲۱۵ ۰٫۹ ۱۱۰
۱۱ شرکت آتیلا ارتوپد-سنندج تجهيزات پزشكي وجراحي پروتزهاي مفصل ران ۵۰۰۰ عدد ۱۰۰۰ ۷ ۹۰
۱۲ تعاوني توليدي ۶۲۵ كرژ صنعت-دهگلان بتن سيال متخلخل ۵۴ هزار تن ۲۱۰ معادل ۱٫۳(۱۰ میلیون یوان) ۸۰
۱۳ شرکت راژان پلاستیک-سقز فیلم پلاستیکی چند لایه لمینیت شده ۶ هزار تن ۵۰۰ ۳٫۶ ۷۲
۱۴ شرکت آریا پلاست سنندج کیسه های سه لایه پلی اتیلن ۵۰ هزار تن ۷۸۰ ۵٫۵ ۴۱
جمع ۱۹۵۷۹۵ ۸۳۳۴ ۳۸٫۲ ۵۷۱۰


توانمندی‌های کشاورزی

اقتصاد کشاورزي شاهرگ حياتي استان کردستان است و بخش هاي صنعت و خدمات استان، به فعاليت در بخش کشاورزي وابستگي زيادي دارد. بخش کشاورزي در استان کردستان مجموعه اي از پتانسيل هاي طبيعي؛ زير ساخت هاي عمراني؛ ساز و کارهاي پشتيباني و سياست گذاري هاي برخاسته از رسوم اجتماعي و فرهنگي کشاورزان و توليد کنندگان اين منطقه است

از مجموع مساحت استان، ۱،۲۱۷،۰۳۸ هکتار (۵ درصد اراضي کشاورزي کشور) اراضي کشاورزي، ۱،۴۱۴،۰۰۰ هکتار مراتع، ۳۷۴،۰۸۴ هکتار جنگل، ۸۱۵،۵۶۷٫۵ هکتار سطح زيرکشت محصولات کشاورزي، ۱،۱۶۹،۷۶۵ هکتار اراضي زراعي و  ۴۷،۲۷۳ هکتار باغات، به خود اختصاص داده اند.

رتبه هفتم سطح زير کشت (کل اراضی زراعی و باغی) کشور

رتبه اول سطح زيرکشت ديم کشور

زراعت

۱،۱۶۹،۷۶۵ هکتار از کل مساحت اراضي زراعي استان به کشت انواع محصولات زراعي اختصاص داده مي شود که ۸۷٫۲% آن به صورت ديم و ۱۲٫۸% به صورت آبي کشت و زرع مي شود. از مجمو سطح زيرکشت سالانه استان ۷۷٫۸% به غلات، ۱۴٫۲% حبوبات و ۵٫۳% به علوفه و مابقي به ساير محصولات زراعي اختصاص داده مي شود. سالانه بيش از ۲ ميليون تن محصولات زراعي از اراضي زراعي استان برداشت مي شود .

 رتبه چهارم کشوري در توليد نخود

رتبه دوم کشوري در توليد گندم با تولید ۱،۱۲۰،۰۰۰تن معادل  ۸٫۳ درصد تولید کشور

رتبه چهارم کشوري در توليد سيب زميني با تولید ۳۱۳،۰۰۰ تن

باغباني

۴۷،۲۷۳ هکتار از کل مساحت اراضي مزروعي استان به کشت انواع محصولات باغي اختصاص داده مي شود که ۵،۵۱۴ هکتار آن را محصولات دانه دار،  ۹،۰۴۲ هکتار محصولات هسته دار،  ۱۵،۴۸۸ هکتار انگور ديم و آبي،  ۳،۳۸۴ هکتار توت فرنگي، ۷،۳۳۴ هکتارگردو و بقيه سايرمحصولات مثل توت درختي، سنجد، زالزالک، سماق، انار و انجير تشکيل داده است. سالانه بيش از  ۳۰۰ هزار تن محصول از باغات استان برداشت و در داخل و خارج استان عرضه مي شود .

رتبه اول کشوري در توليد توت فرنگي با تولید ۴۷،۰۰۰ تن معادل ۶۰ درصد تولید کشور

رتبه دوم کشوري در توليد انگور ديم با تولید ۴۵،۰۰۰ تن در کشور

 رتبه پنجم کشوري در توليد گردو با توليد  ۱۲،۲۹۴ تن

گلخانه و پرورش قارچ

در حال حاضر در استان کردستان ۷۰ واحد گلخانه با مساحت ۱۹۷،۱۸۶متر مربع و توليد ۴،۰۰۰ تن سبزي و صيفي و ۳۱/۲ ميليون شاخه گل و گياه فعال مي باشد. همچنين، ۸ واحد فعال پرورش قارچ خوراکي و صدفي با مساحت ۲۷،۵۸۳ متر مربع و توليد ۳،۱۷۷ تن در حال فعاليت مي باشد.

 

پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري بخش کشاورزي استان کردستان:

زير بخش صنايع تبديلي و تکميلي :

 

 

عنوان طرح : اسانس و رنگ های خوراکی
ردیف عنوان مقدار هزینه های مورد نیاز(میلیون ریال)
مشخصات زیربنایی ظرفیت ۲۵۰
زمین ۱٫۲ هکتار ۶۰۰۰
ساختمان سازی ۲۵۰۰ متر مربع ۳۰۰۰۰
ماشین آلات مورد نیاز خط کامل ۳۵۰۰۰
تاسیسات اب،برق،گاز… ۱۸۰۰۰
حمل و نقل لیفتراک، ماشین یخچال دار و کامیون… ۷۵۰۰
مشخصات تسهیلات اشتغال ۳۰ نفر
سرمایه در گردش ۵۰۰۰۰
کل سرمایه گذاری ۱۴۶۵۰۰

 

طرح فرآوری دانه های روغنی
ردیف عنوان مقدار هزینه های مورد نیاز(میلیون ریال)
مشخصات زیربنایی ظرفیت ۱۲۰۰۰ تن
زمین ۲٫۳ هکتار ۷۵۰۰
ساختمان سازی ۷۰۰۰ متر مربع ۸۴۰۰۰
ماشین آلات مورد نیاز خط کامل ایرانی وخارجی ۴۵۰۰۰۰
تاسیسات اب،برق،گاز… ۲۲۰۰۰
حمل و نقل لیفتراک، ماشین یخچال دار و کامیون… ۱۸۰۰۰
مشخصات تسهیلات اشتغال ۶۵نفر
سرمایه در گردش ۱۵۰۰۰۰
کل سرمایه گذاری ۷۳۱۵۰۰

 

 

 

طرح فرآوری سیب زمینی
ردیف عنوان مقدار هزینه های مورد نیاز(میلیون ریال)
مشخصات زیربنایی ظرفیت ۳۷۰۰۰
زمین ۱٫۵ هکتار ۷۵۰۰
ساختمان سازی ۲۵۰۰ متر مربع ۳۰۰۰۰
ماشین آلات مورد نیاز خط کامل ایرانی وخارجی ۶۳۲۵۰۰
تاسیسات اب،برق،گاز… ۲۲۰۰۰
حمل و نقل لیفتراک، ماشین یخچال دار و کامیون… ۱۸۰۰۰
مشخصات تسهیلات اشتغال ۳۰ نفر
سرمایه در گردش ۱۰۰۰۰۰
کل سرمایه گذاری ۸۱۰۰۰۰

 

 

 

 

زیر بخش دام و طیور

عنوان طرح: گاو شیری ۱۰۰۰ راسی سیمنتال
مشخصات فنی : ·          نژاد مورد استفاده : گاو شیری سمینتال

·          تولید شیرسالیانه در پیک تولید : ۱۱۲۰۰ تن شیر

·          تولید تلیسه مازاد : ۲۵۰ راس

·          تولید سالیانه گوشت : ۱۱۰  تن گوشت قرمز

·          زمان رسیدن به حداکثر تولید پس از احداث  : یکسال پس از احداث

  • میزان اشتغال : ۶۰ نفر اشتغال زایی مستقیم
  • ملزومات مورد نیاز خط تولید : دستگاه شیر دوش،  آسیاب میکسر،  سیلو، فیدر (غذا دهنده)،  سیستم جایگاه فری استال
مشخصات زیربنا ·          مساحت مورد نیاز برای احداث طرح : ۲۶هکتار
میزان سرمایه گذاری   ·          کل سرمایه گذاری مورد نیاز : ۴۵۰ میلیارد ریال(اعتبار ارزی مورد نیاز ۵۵۰۰۰ دلار و اعتبار ریالی مورد نیاز ۲۵۰میلیارد ریال میباشد.)

 

عنوان طرح: گاو شیری ۳۰۰۰ راسی
·          مشخصات فنی : ·          نژاد مورد استفاده : پرورش گاو شیری هلشتاین

·          تولید شیرسالیانه در پیک تولید : ۳۲۶۰۰  تن شیر

·          تولید تلیسه مازاد: ۷۵۰ راس

·          تولید سالیانه گوشت : ۳۳۰  تن گوشت قرمز

·          زمان رسیدن به حداکثر تولید پس از احداث  : یکسال پس از احداث

·          میزان اشتغال : ۱۵۰ نفر اشتغال زایی مستقیم

·          ملزومات مورد نیاز خط تولید : دستگاه شیر دوش، فیدر (غذا دهنده)، سیلو  آسیاب میکسر، سیستم جایگاه فری استال

·          مشخصات زیربنا ·          مساحت مورد نیاززمین به ازای هر راس :  ۱۰۰ متر مربع

·          کل مساحت مورد نیاز برای اجرای طرح:۳۰هکتار

·          میزان سرمایه گذاری ·          کل سرمایه گذاری مورد نیاز : ۹۰۰ میلیارد ریال


 توانمندی‌
های گردشگری

فرصت ها و پتانسيل هاي  بخش  گردشگري

استان کردستان با بيش از ۱،۰۰۰ جاذبه طبيعي، سنتي، آداب و رسوم، تاريخي ـ باستاني و پتانسيل طبيعت گردي توانايي توليد درآمد همراه با تعامل فرهنگي در سطح ملي و جهاني دارد همچنين، آثار متعدد ثبت شده در فهرست ملي، توانايي بالقوه در طبيعت گردي و گردشگري خريد از قابليت هاي استان در حوزه گردشگري است.

جاذبه طبيعي و تاريخي شناسايي شده در استان کردستان بيش از ۱،۸۷۰ مورد است، از اين تعداد ۹۰۰ مورد ثبت ملي شده اند؛ و دو  منطقه اورامان و غار کرفتو نيز در مرحله ثبت جهاني است. از ديگر جاذبه هاي استان مي توان قلعه زيويه، درياچه زريبار، روستاي پلکاني پالنگان، قلعه قمچقاي، سنگ نبشته اورامان، قرآن تاريخي نگل، عمارت ها، مساجد را نام برد.

همچنين استان کردستان داراي ۳۵ منطقه نمونه گردشگري براي سرمايه گذاري است.  اين مناطق نمونه گردشگري آلوت، بوئين سفلي، سورين، سالوک، بست، سارال، يوزباشکندي، بسطام، قلندر، زيويه، بدر و پريشان، قصلان، بازارچه مرزي زريوار (باشماق)، قطب گردشگري زريوار، گاوشان، کومايين، هورامان، دل و دله مرز، سورال، قمچقاي، صلوات آباد و ياسوکند و … ،چهار کمپ و محور گردشگري در استان وجود دارد که از جمله مي توان به محور گردشگري قشلاق- گريزه، کمپ گردشگري صلوات آباد سنندج، کمپ گردشگري آبيدر و کمپ گردشگري بانه اشاره کرد.

۶ بناي باستاني  قابل واگذاری در استان وجود دارد که  عبارتند از:  منزل گله داري، منزل عطايي، منزل پيرمرادي، منزل احمدي، حمام خان و منزل متوسل.

 

صنايع دستي :

صنايع دستي استان کردستان بخشي از فرهنگ مردم اين اقليم است که بر اساس نياز و خلاقيت در طي زمان شکل گرفته و بسيار متنوع است، همچنين به لحاظ کيفيت شهرت جهاني دارد. از صنايع دستي اين استان  مي توان به کلاش بافي، قاليبافي (ريزه ماهي نقش بته اي، گل وکيلي، گل ميرزاعلي، شاخ گوزني (يحيي چلمي))، گليم، منبت کاري،  نازک کاري چوب، دستبافي، شاليبافي. نمدمالي، پولک دوزي و حصيربافي، سفالگري و سراميک سازي، کاشي کاري نام برد. کلاش بافي از صنايع دستي شهرستان مريوان است و در شهريور ماه ۱۳۹۶ با راي داوران شوراي جهاني صنايع دستي سازمان يونسکو (wcc) مريوان بعنوان شهر جهاني کلاش بافي ثبت جهاني شد.

فرصت هاي سرمايه گذاري در بخش گردشگري

از فرصت هاي سرمايه گذاري بخش گردشگري استان کردستان مي توان به موارد زير اشاره کرد:
احداث هتل در شهرستان هاي استان

ايجاد بازارچه مرزي صنايع دستي
ايجاد شهرک صنايع دستي

ايجاد تاسيسات ورزش هاي آبي در درياچه زريوار و سد قشلاق
ايجاد هتل ۴ ستاره در زمين هاي جوار رودخانه قشلاق
اجراي مناطق نمونه گردشگري استان
احداث مجتمع کمپينگ در مسير کامياران و شاهو
تهيه و اجراي طرح ساماندهي گردشگري حوزه سد بانه

تهيه و اجراي طرح ساماندهي گردشگري حوزه درياچه زريوار مريوان
ايجاد موزه فرهنگي اورامانات
امکان سنجي و احداث پيست اسکي گردنه ژالانه دهستان دزلي
احداث دهکده ساحلي در منطقه به مساحت ۲ هکتار  با ۴۰ کلبه اقامتي درياچه زريوار

ايجاد تله کابين در مناطق گردشگري درياچه زريوار و آبيدر سنندج
احداث باغ پرندگان در مناطق گردشگري درياچه زريوار و آبيدر سنندج
ايجاد مرکز ورزش هاي زمستاني کوهستاني در منطقه گردشگري آبيدر

 

 

جدول۴۴٫ تشريح برخي از پروژه هاي سرمايه گذاري در بخش گردشگري

 

نرخ بازده داخلي (درصد)

 

اشتغالزايي

(نفر)

سرمايه گذاري مورد نياز ظرفيت پيشنهادي طرح محل اجرا
جمع کل

(ميليون ريال)

در گردش

(ميليون ريال)

ثابت

(ميليون ريال)

۳/۲۲ ۷۰ ۳۵۰،۰۰۰ ۲۰،۰۰۰ ۳۳۰،۰۰۰ ۴۰۰ هزار  نفر در سال شهرستان مریوان تله کابین زریوار
۷/۲۳ ۴۰ ۱۲۰،۰۰۰ ۵،۰۰۰ ۱۱۵،۰۰۰ ۱۱۰ هزار نفر در سال شهرستان مریوان احداث پارک آبي

منبع: اداره کل امور اقتصادي و دارايي استان کردستان

 

 

 

پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري دارای پیش مطالعات امکان سنجی:

 

نام طرح  بازار هدف ظرفیت پیشنهادی طرح  کل هزینه های سرمایه گذاری   اشتغال زایی مستقیم (نفر) نرخ بازده داخلی (درصد)
سرمایه گذاری ثابت (میلیون ریال) سرمایه در گردش مورد نیاز (میلیون ریال) مجموع کل (میلیون ریال)
پتروشیمی
 بلدینگ، کامپاندینگ، ترکیبات بر پایه پلی اتیلن  داخل کشور   ۲۶۰۰۰تن ۳۳۶,۹۹۹ ۱,۰۰۳,۹۹۶ ۱,۳۴۰,۹۹۵ ۷۱ ۳۷
 تولید لوله دوجداره پلی اتیلن (کاروگیت)  داخل کشور ۶۰۰۰تن ۱۰۸,۳۹۴ ۲۹۷,۸۹۰ ۴۰۶,۲۸۴ ۲۲ ۲۲
 پلی اتیلن اصلاح شده جهت بهبود چسبندگی (گرانول پلی اتیلن)  داخل کشور ۲۴۰۰۰تن ۳۱۱,۶۱۴ ۹۴۶,۵۴۹ ۱,۲۵۸,۱۶۳ ۸۴ ۳۰
 پلی اتیلن تجزیه پذیر  داخل کشور و کشورهای همسایه ۲۶۵۰۰تن ۲۵۴,۷۰۴ ۱,۰۶۱,۳۷۰ ۱,۳۱۶,۰۷۴ ۴۶ ۳۲
 مستربچ پلی اتیلن، کامپاوند پلی اتیلن سبک و سبک خطی تقویت شده و گرانول پلی اتیلن  داخل کشور ۲۱۰۰۰تن ۳۱۷,۴۱۷ ۸۲۳,۲۴۶ ۱,۱۴۰,۶۶۳ ۶۶ ۲۰
 پلی اتیلن با مقاومت حرارتی بالا  داخل کشور ۳۱۰۰۰٫۰۰ ۴۰۶,۶۹۲ ۸۱,۴۴۴ ۴۸۸,۱۳۶ ۷۴ ۳۰
 تولید پلی وینیل الکل (PVA)  داخل کشور ۷۰۰۰تن ۲۵,۵۳۶,۸۸۷ ۳۳,۱۶۸ ۲۵,۵۷۰,۰۵۵ ۴۶ ۱۳
صنعتی
 سیستم ترمز خودرو (ABS)  داخل کشور علی الخصوص شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو ۳۰۰۰۰دستگاه در سال ۸۶,۴۷۸ ۳۱,۶۷۵ ۱۱۸,۱۵۳ ۴۴ ۵۰
 تولید انواع قطعات بدنه خودرو  صنایع خودرو سازی داخل کشور ۵۵۰۰تن در سال ۶۱,۴۳۴ ۱۱۴,۶۳۰ ۱۷۶,۰۶۴ ۲۰ ۳۸
 انواع غذاهای آماده و نیمه آماده  داخل استان و شهرستان همجوار ۸۵۰۰تن ۸۵۲,۹۳۸ ۳۷,۴۹۹ ۸۹۰,۴۳۷ ۶۰ ۲۲
 گرانول چوب پلاستیک  مصرف داخل کشور- وصادرات به کشورهای همسایه ۱۰۰۰۰تن ۱۱۳,۶۳۷ ۴,۷۸۸ ۱۱۸,۴۲۵ ۲۷ ۴۱
 پودر لاستیک  داخل کشور، شمال عراق، آذربایجان ۲۰۰۰۰تن ۱۱۸,۲۱۰ ۱۲,۱۶۰ ۱۳۰,۳۷۰ ۳۲ ۱۸
 تولید LED دیود نوری  بازار داخلی، بازار عراق ۲۸۵۰۰هزارعدد ۷۵,۲۳۰ ۳,۱۱۶ ۷۸,۳۴۶ ۳۶ ۳۴
 تولید مولدهای برق مقیاس کوچک  داخل کشور و کشور عراق ۵۰دستگاه ۳۷۱,۵۱۶ ۸۱,۶۱۷ ۴۵۳,۱۳۳ ۲۳ ۴۲
 تولید نانو کامپوزیت پلیمر هوشمند جهت صنایع خودروسازی  داخل کشور ۲۵۰۰٫۰۰ ۲,۲۶۷,۹۵۱ ۳۴۴,۶۵۷ ۲,۶۱۲,۶۰۸ ۹۱ ۳۲
 تولید سلول و ماژول خورشیدی  داخل کشور و کشورهای منطقه خاورمیانه ۱۰میلیون ولت ۴۳۵,۰۲۸ ۷۴,۰۹۸ ۵۰۹,۱۲۶ ۳۳ ۳۵
 فرآوری سیلیس  داخل کشور ۳۶۰۰۰تن ۸۱,۲۸۷ ۱۳۲,۱۵۰ ۲۱۳,۴۳۷ ۶۵ ۲۳
 تولید ورقه های چند لایه اسپتیک  واحدهای تولید کننده محصولات آشامیدنی استریلیزه و هموژنیزه کل کشور ۱۵۰۰۰تن ۹۷۱,۰۱۲ ۴۶۱,۵۹۷ ۱,۴۳۲,۶۰۹ ۵۱ ۲۸
 تولید ورق های فلزی رنگی  کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان ۵۰۰۰۰تن ۳۳۶,۷۳۱ ۱,۸۹۳,۸۱۰ ۲,۲۳۰,۵۴۱ ۴۴ ۳۹
ساخت و ساز
 تولید بتن گازی و قطعات سبک بتنی AAC  مصرف داخل، عراق، شرق ترکیه ۹۰۰۰۰متر مکعب ۱۵۰,۰۳۴ ۵,۶۳۰ ۱۵۵,۶۶۴ ۱۳ ۲۸
 تولید سنگ مصنوعی  صنعت ساختمان سازی کشور، عراق ۵۰۰۰۰۰تن ۱,۳۳۰,۹۱۹ ۴۱,۱۹۶ ۱,۳۷۲,۱۱۵ ۵۰ ۵۰
 سیستم قالب عایق ماندگار ICF از جنس پلی استایرن منبسط شده  صنعت ساختمان سازی داخل کشور و کشور عراق ۱۰۰۰۰۰متر مکعب ۱۵۴,۶۸۵ ۸۳۱,۷۰۰ ۹۸۶,۳۸۵ ۴۳ ۳۴
 سنگ فرش از ضایعات معدن  صنعت ساختمان و زیباسازی شهرهای داخل و خارج کشور ۵۵۰۰تن در سال ۹۷۷,۵۷۴ ۴,۷۴۳ ۹۸۲,۳۱۷ ۱۲ ۳۲
 سنگ های تزئینی و مصنوعات سنگی  داخل کشور و کشورهای همسایه ۵۰۰۰متر مربع ۲۷,۲۱۸ ۱,۸۸۶ ۲۹,۱۰۴ ۹ ۷۴
کشاورزی
 تولید داروهای گیاهی  داخل کشور   ۱۱۱٫۰۰ ۶۴۵,۳۶۸ ۸,۱۴۳ ۶۵۳,۵۱۱ ۳۹ ۴۳
 انواع پودر و مایع تخم مرغ  داخل کشور   ۱۰۰۰۰۰قطعه مرغ ۸۹,۱۴۹ ۶,۳۱۱ ۹۵,۴۶۰ ۲۰ ۲۰
 انواع اسانس های خوراکی  داخل کشور   ۲۱۰۰۰۰لیتر ۱۳۵,۳۳۲ ۱۵,۲۴۷ ۱۵۰,۵۷۹ ۲۷ ۴۸
 تولید انواع اسانس و رنگ های خوراکی  داخل کشور   ۱۵۰تن ۸۸,۵۶۵ ۱۱,۹۶۶ ۱۰۰,۵۳۱ ۳۷ ۳۸
 تولید کود آلی زیستی و کمپوست  داخل کشور و کشورهای همسایه ۲۰۰۰۰تن ۱۱۵,۵۰۱ ۴,۹۴۴ ۱۲۰,۴۴۵ ۲۱ ۱۹
 فراوری میوه و انجماد سریع میوه و کنسانتره  داخل کشور و صادرات به کشور عراق ۳۰۰۰۰تن ۱۱۳,۵۴۴ ۵۳۴,۶۶۴ ۶۴۸,۲۰۸ ۸۰ ۱۸
 روغن کشی تصفیه روغن خوراکی  استان های همجوار و صادرات به کشورهای همسایه ۱۲۰۰۰تن ۱۵۱,۰۷۰ ۱۴۲,۵۶۲ ۲۹۳,۶۳۲ ۴۳ ۱۵
 ایجاد آزمایشگاه مرجع صنایع غذایی  سنندج ۳۰۰۰واحد در سال ۷۱,۹۹۶ ۱۴,۳۷۷ ۸۶,۳۷۳ ۲۹ ۴۴
 فرآوری سیب زمینی و محصولات جانبی  داخل کشور ۳۷۲۰۰تن ۲۷,۴۱۲ ۵۲۵,۴۹۱ ۵۵۲,۹۰۳ ۸۰ ۲۰
 تولید آبمیوه، پوره میوه و کنسانتره  شهرستان سنندج ۶۵۰تن ۵۰۴,۹۴۳ ۲۷,۱۱۵ ۵۳۲,۰۵۸ ۴۵ ۴۷
دام و طیور
 پرورش صنعتی بلدرچین  استانهای همجوار و کشورهای همسایه ۵۰۰۰۰قطعه ۵۱,۸۹۸ ۵,۳۶۱ ۵۷,۲۵۹ ۱۸ ۳۸
 پرواربندی گوساله با اولویت ژاد سمینتال با ظرفیت بالای ۱۰۰۰ رأس  مریوان ۱۰۰۰رأس ۳۰۲,۷۸۲ ۳۷,۸۱۰ ۳۴۰,۵۹۲ ۵۵ ۴۰
 واحد گوسفند داری داشتی بزرگ با اولویت نژاد رومانف با ظرفیت بالای ۳۰۰۰ رأس  داخل کشور ۳۰۰۰رأس ۵۳,۸۳۶ ۳۲,۳۹۵ ۸۶,۲۳۱ ۴۰ ۲۹
 مرغ تخم گذار  داخل کشور ۳۰۰۰۰قطعه ۵۴,۰۶۳ ۶,۱۸۵ ۶۰,۲۴۸ ۱۵ ۱۸
 تولید ناگت مرغ  استان های همجوار و صادرات به کشورهای همسایه ۸۵۰۰٫۰۰ ۲۸۶,۷۸۴ ۴۳۳,۲۹۳ ۷۲۰,۰۷۷ ۱۳۵ ۳۰
 پرورش مرغ اجداد گوشتی  استان های همجوار و صادرات به کشورهای همسایه ۵۰۰۰۰قطعه ۵۲,۶۳۰ ۳,۱۶۷ ۵۵,۷۹۷ ۱۳ ۶۵
 پرورش شترمرغ توام با ظرفیت بالای ۱۰۰ قطعه و پرواری با ظرفیت بالای ۳۰۰ قطعه  داخل کشور ۴۰۰قطعه ۳۰,۷۷۰ ۵,۳۱۶ ۳۶,۰۸۶ ۳۴ ۵۰
 تولید فرآورده های طیور، قطعه بندی و بسته بندی گوشت کبک و بوقلمون  داخل استان و استانهای همجوار ۴۵۰۰۰تن ۱۳۳,۰۹۶ ۱,۷۶۶,۷۶۲ ۱,۸۹۹,۸۵۸ ۴۵ ۲۱

فرصت‌های پیشنهادی سازمان صمت و جهاد کشاورزی جهت استقرار در منطقه نمونه گردشگری بانه:

فرصت های حوزه صنایع تبدیلی:

ردیف عنوان فرصت حجم سرمایه گذاری (میلیون ریال)
۱ طرح تولید اسانس و رنگ های خوراکی ۵۷۱،۶۰۰
۲ طرح فرآوری عرقیات، اسانس و بسته بندی گیاهان دارویی ۵۵۶،۰۰۰
۳ طرح تولیدآبمیوه و کنسانتره ۲۹۱،۵۰۰۰
۴ طرح تولید رب گوجه فرنگی ۱۰۰،۰۰۰
۵ تولید انواع ناگت، جوجه کباب، شنیسل، بال سوخاری، مرغ سوخاری و فرآورده‌های مشابه از گوشت طیور ۳۶۰،۰۹۶۰
۶ طرح فرآوری سیب زمینی ۱،۵۴۲،۱۰۰
۷ طرح روغن کشی از دانه های روغنی ۲۱۷۷۵۰۰
۸ طرح سردخانه، سورت و بسته بندی انواع میوه جات ۶۵۰،۵۰۰
۹ طرح بسته بندی خشکبار، حبوبات و ادویه جات ۳۷۶،۵۰۰

فرصت های حوزه صنعت:

ردیف عنوان فرصت حجم سرمایه گذاری (میلیون ریال)
۱ صفحه و ورق پلی اتیلنی ۱۷۹،۷۸۳
۲ پارچه هاي تريکو رنگرزي شده- انواع تی شرت تريکو مردانه و زنانه ۲۰۰،۰۰۰
۳ انواع محصولات فوم پلی اتیلنی ۲۱,۵۶۷,۱
۴ الیاف پلی اتیلنی ۲۰,۲۸۵,۶
۵ تشک خواب پلی اتیلن ۲۰,۶۹۶,۹
۶ مستربچ و کامپاند پلی اتیلنی ۲۱,۴۶۷,۷
۷ تولید لوازم خانگی (یخچال فریزر و ساید ، لباس شویی، ظرفشویی و کولر گازی) ۳،۶۵۰،۰۰۰
۸ تولید پارچه نبافته اسپانلس ۱،۸۵۰،۰۰۰
۹ تولید پوره میوه و سبزیجات بعنوان غذای کودک و بزرگسالان و چیپس میوه ۲،۰۱۷،۴۰۱
۱۰ فیلم چند لایه پلی اتیلنی ۱۷۶،۴۴۹
۱۱ فرآوری نشاسته ذرت ۷،۸۵۰،۰۰۰
۱۲ كاغذ حرارتی  )كاغذ دستگاه هايpos و خودپرداز و…) ۴۹۹،۳۹۳

توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری کردستان

 

*منطقه ویژه اقتصادی بانه

فایل اطلاعات مربوط به منطقه ویژه اقتصادی بانه