پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ , ۰۸:۵۲:۴۵
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۸/۱۷ ساعت ۱۱:۳۳
لینک کوتاه مطلب:

استاندار در جلسه شورای مسکن:

تامین زمین برای احداث ۶۰ هزار واحد مسکن برای متقاضیان در کردستان/ بانک‌ها به تسریع و تسهیل در پرداخت وام مسکن ملی ملزم شدند

استاندار کردستان با اشاره به اینکه تامین زمین مسکن ملی علی‌رغم همه مشکلات به طور نسبی انجام شده و ساخت ۳۰ هزار واحد در استان محقق شده است، گفت : تا یکی دو ماه آینده نیز این عدد به زمین ۵۵ تا ۶۰ هزار واحد می رسد اما تحقق کامل ساخت مسکن مستلزم همراهی مجموعه بانک‌ها است.

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، “اسماعیل زارعی کوشا” پیش از ظهر امروز، چهارشنبه ۱۷  آبان ماه در جلسه شورای مسکن که در محل سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور گسترده و حماسه آفرین مردم در سفر اخیر رئیس‌جمهور به کردستان اظهار کرد : این سفر علی‌رغم‌ همه توطئه‌های دشمنان، بازتاب بسیاری زیادی در منطقه، کشور و دنیا داشت که بیانگر اهمیت کردستان و بزرگی مردمان این استان است.

وی با بیان اینکه کردستان، امن‌ترین  استان ایران است، افزود: در این سفر با، بزرگی و بصیرت و حضور پر شور مردم استان با افتخار، سربلند شدیم.

استاندار کردستان در ادامه با اشاره به اینکه زمین مسکن ملی علی‌رغم همه مشکلات به طور نسبی با ساخت ۳۰ هزار واحد در استان، تامین شده است، گفت : تا یکی دو ماه آینده نیز، تامین زمین به ۵۵ تا ۶۰ هزار می رسد اما این قدم اول بوده و مهم‌تر از آن، بحث تامین مالی پروژه‌ها با همراهی مجموعه بانک‌ها است.

وی با اشاره به اینکه کردستان به نسبت سرانه بیشترین تقاضای مسکن در کشور را داشته و تاکنون بیش از ۱۹۰ هزار خانوار برای مسکن شهری ثبت‌نام‌ کرده اند، ادامه داد: تقاضای مسکن ملی در استان بسیار بیشتر از سهمیه ابلاغی است.

وی با بیان اینکه هزینه مسکن در نرخ تورم استان تاثیر زیادی داشته، چراکه در سبد خانوار یکی مهمترین هزینه‌ها است، افزود: میزان تقاضای بالای مسکن، کمبود زمین، توپوگرافی خاص، افزایش اجاره و هزینه ساخت از مهمترین عوامل افزایش نرخ تورم در کردستان است، اگر بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم می‌توانیم نرخ تورم را تعدیل کنیم.

استاندار کردستان رفع مشکلات حوزه مسکن را نیازمند کار جهادی برشمرد و با تاکید بر اینکه همه مسئولان و بانک‌ها به جدیت پای کار بیایند و با بهانه اینکه دستورالعمل و بخشنامه دستمان نگرفته است، اهمال نکنند ، گفت: استان کردستان از لحاظ درآمد سرانه به عنوان یک شاخص اقتصادی، نسبت به میانگین کشور، وضعیت مناسبی ندارد و اکثر ثبت‌نام‌شدگان نیازمند پرداخت تسهیلات بانکی هستند. 

وی افزود: از این به بعد جلسات مسکن ملی بیشتر با محوریت بانک‌‌ها و مدیران بانک،  برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که بانک‌ها تسهیل‌گری کنند چراکه تسریع در ساخت مسکن ملی، یک تکلیف است.

زارعی کوشا با تاکید بر اینکه، منابع، ظرفیت‌ها و میزان نیازمندی شهرستان مشخص و متناسب با آن تکلیف پرداختی‌ها به تفکیک بانک‌ها مشخص شود، بیان کرد:  با برخی از دستگاه‌ها همچون جهاد کشاورزی برای واگذاری زمین‌های بلاتکلیف به طرح مسکن ملی،  توافقاتی صورت گرفته که انتظار می‌رود فرایند آن مشخص و سریع اجرایی شود.

وی هر گونه توافق و تصمیم‌گیری در رابطه با واگذاری و ساخت مسکن را نیازمند مصوبه شورای مسکن استان دانست و یادآور شد : در این شرایط که با مشکلات تامین زمین مواجه هستیم، باید تصمیات منطقی گرفته شود و حتما تکلیف سهمیه بانک‌ها مشخص شود.

استاندار کردستان تصریح کرد: حتی المقدور مرغوب‌ترین زمین ها برای مسکن ملی در استان در نظر گرفته شود.

بر اساس این گزارش؛ در این جلسه مدیران بانک‌های عامل استان با ارائه گزارشی از وضعیت تسهیلات پرداختی در حوزه مسکن، تعداد افتتاح حساب‌ها به تفکیک بانک را اعلام کردند.