سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ , ۰۸:۰۰:۰۳
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۳/۸ ساعت ۱۳:۱۸
لینک کوتاه مطلب:

 با حضور معاون استاندار کردستان:

 افتتاح خط باری راه‌آهن سنندج- همدان/ پروژه راه آهن سنندج- همدان یکی از اقدامات ماندگار شهید رئیسی است/ اتمام پروژه‌های نیمه تمام، استراتژی صحیح دولت سیزدهم

پروژه بارگیری و حمل ریلی گندم و کالاهای اساسی استان کردستان در ایستگاه راه آهن سنندج  با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان و جمعی از مدیران استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، “کیومرث حبیبی” امروز(سه‌شنبه ٨ خرداد) در مراسم بهره‌برداری از پروژه بارگیری و حمل ریلی گندم و کالاهای اساسی استان کردستان در ایستگاه راه آهن سنندج ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت، اظهار داشت: پروژه راه آهن سنندج- همدان یکی از اقدامات ماندگار شهید رئیسی است که قطعا نقش ویژه‌ای در توسعه استان خواهد داشت.

وی به ضرورت ردیابی دو استراتژی موفق دولت مردمی سیزدهم افزود: نور تاباندن و جهت دهی صحیح  با نظارت کامل استانداری و سازمان مدیریت و بدنانه ریزی در بودجه‌ استان‌ها، باز گذاشتن دست مدیریت ‌عالی استان جهت تخصیص بهینه اعتبارات و اولویت دهی به آن و سفرهای استانی متعدد جهت تعریف و پایش و کنترل پروژه های عمرانی و زیر ساختی یکی از استراتژی‌های موفق این دولت بود.

معاون عمرانی استاندار کردستان خاطر نشان کرد: استراتژی صحیح دیگر این دولت، اتمام پروژه‌های نیمه تمام با عمر ۲۰ ساله و بعضا بیشتر بود، پروژه‌هایی که تا قبل از اتمام کامل و استفاده عموم هیچ منفعتی برای مردم نداشتند و بهره‌برداری از آن‌ها اولویت دولت و به نفع مردم بود.

حبیبی با تاکید بر اینکه ارزش روز پروژه راه‌آهن حداقل ۱۵ میلیارد تومان است، گفت: در صورت تامین اعتبار، با ایجاد شهرک لجستیک و چند منظوره در آینده‌ای دور و نزدیک در این محل، شبکه ریلی  و ایستگاه  سنندج به پایلوت باری مهم غرب کشور و چه بسا ایران تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در نظام تدبیر کشور سیستم‌های حمل و نقل کشور دچار عقب‌ماندگی‌ و فرسودگی است و استان کردستان نیز از این موضوع مستثنی نیست بنابراین امیدواریم نظام استراتژی به سمت توسعه این سیستم‌ها و مدهای حرکتی و بهینه سازی آن حرکت کند.

معاون عمرانی استاندار کردستان افزود: خوشبختانه  نظام تدبیر کردستان در مسیر آماده‌سازی و توسعه سیستم‌های حمل و نقل استان قدم برداشته است و بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان نقد طی یک سال اخیر به پروژه راه‌آهن استان تخصیص یافته است و در طی چند روز اینده نیز بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان دیگر تخصیص خواهد یافت .

حبیبی تصریح کرد: استان کردستان یکی از پرریسک‌ترین جاده‌های کشور را دارد که راه‌اندازی خط باری و مسافربری راه‌آهن تا حد زیادی  می‌تواند بارترافیکی سنگین جاده‌ها و در مقابل آن آمار تصادفات جاده‌ای را کاهش داده و از تخریب محیط زیست هم جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان قصد از لطمه زدن به سایر سیستم‌های حمل و نقل استان چون اتوبوس و کامیون و سنگین سواران را نداریم، گفت: سیستم حمل بار خط ریلی استان در کنار کاهش بار ترافیکی جاده‌ها منجر به حمل و نقل پاک و کاهش هزینه‌های حمل و نقل ، افزایش سرعت و مقاصد سفر ،ایمنی مسافر و بازاریابی و تسهیل واردات و صادرات استان می‌شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان خاطر نشان کرد: در سال اول بهره برداری  حمل و نقل ۸۰۰ هزار تن کالا از مبدا و مقصد به استان و سایر استان‌ها توسط خط باری راه‌آهن سنندج پیش بینی شده است که خوشبختانه امروز سه هزار تن گندم به مشهد منتقل می‌شود.

حبیبی با بیان اینکه هم اکنون آمادگی پذیرش چهار قطار با ظرفیت ۶  تا ۷ هزار تن کالا جهت صادرات و واردات در استان را داریم، گفت: چنانچه حمل و نقل پشتیبان، واگن‌ها و  لوکومتیو و خطوط تکمیلی ریلی تامین شود افق سه میلیون تن تا سال ۱٤۲۵، طی چند سال آینده محقق خواهد شد.