سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ , ۰۳:۴۵:۰۰
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۴/۲۴ ساعت ۱۳:۲۰
لینک کوتاه مطلب:

استاندار کردستان در جلسه شورای آموزش و پرورش مطرح کرد:

«مهارت آموزی» راهی برای اصلاح فرهنگ اشتغال و برون رفت از بیکاری / ضرورت توانمندسازی مهارتی دانش آموزان

استاندار کردستان با تاکید بر مهارت آموزی دانش‌آموزان در راستای تغییر ریل فرهنگ کار در کشور، گفت: مهارت‌آموزی ظرفیتی برای تغییر رویکرد فرهنگ کار و پشت‌میزنشینی است.

 

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، “اسماعیل زارعی کوشا”روز یکشنبه ۲۴ تیرماه در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش و نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان در قیام کربلای حسینی، اظهار کرد: امیدواریم که همه ما معرفت و درک بهتر و بیشتری نسبت به فلسفه قیام عاشورا کسب کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت بررسی علت تاخیر و تعلل در اتمام پروژه آموزشی حیات طیبه در سنندج بعد از ۱۳ سال افزود: از پیمان سپاری این طرح تا نظارت حین اجرا به درستی انجام نشده که باید به دقت بررسی و در پروژه های دیگر مد نظر قرار گیرد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه گرایش به کار دولتی و دیوان سالاری برگرفته از فرهنگ وارداتی تبدیل به مشکلی بزرگ شده است،گفت: مهارت‌آموزی ظرفیتی برای تغییر رویکرد فرهنگ کار و پشت‌میزنشینی است.

زارعی کوشا با تاکید بر مهارت آموزی در راستای تغییر ریل فرهنگ کار در کشور، افزود: مصوبه هیئت دولت مبنی بر توسعه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان باید به عنوان یک طرح اولویت‌دار در برش های کوتاه مدت و بلندمدت مدنظر قرار گیرد.

وی بر ضرورت توسعه مهارت‌آموزی در استان تاکید کرد و افزود: مهارت‌‌آموزی بهترین راهکار برون‌رفت از معضل بیکاری است چراکه عمده بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیلانی است که هیچ نوع مهارتی نداشته و برای تامین هزینه‌هایشان، کاملا وابسته به درآمد خانواده هستند.

استاندار کردستان افزود: در گذشته به عنوان نمونه فعالیت در حوزه کشاورزی یک نوع ارزش تلقی می‌شد اما اکنون به پشت‌میزنشینی تغییر یافته و جوانان فارغ‌التحصیل تنها دنبال استخدام دولتی هستند.

وی ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به جوانان جویای کار را ضروری عنوان کرد و گفت: فرزندان ما باید از دوران کودکی در کنار اشتغال یک مهارت بیاموزند، چراکه برای همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زمینه کار فراهم‌ نیست و اساسا مدرک گرایی به قصد یافتن شغل نمی تواند برای بخش زیادی از فارغ‌التحصیلان منتج به نتیجه گردد.

وی خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش گفت: یکی از شاخص‌های اصلی ارزیابی عملکرد روسای شهرستان‌ها را تحقق اهداف معاونت سوادآموزی در نظر گرفته شود.

استاندار کردستان از کمبود حدود ۳۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی در استان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان مریوان بدترین شرایط از لحاظ فضای آموزشی و فرسودگی ساختمان‌ها را دارد .

گفتنی است؛ ارائه گزارشی از نتایج پیگیری مصوبات جلسه قبل و گزارشی از اقدامات سوادآموزی استان در سال ۱۴۰۲ و آخرین وضعیت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات، آیین نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی دانش آموزان،آموزش همراه با تولید در هنرستان‌های استان، نحوه و هزینه ثبت نام پایه هفتم مدارس نمونه دولتی، تاسیس مدارس شبانه روزی و تخصیص کد به این مدارس، نرخ کمک‌های مردمی مدارس شبانه روزی و نمونه دولتی و نتایج پیگیری مصوبات استانی نیز از جمله دستورکارهای جلسه مذکور بود.