پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ , ۰۵:۵۷:۳۸
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۲/۷ ساعت ۱۹:۳۸
لینک کوتاه مطلب:

اجرای طرح‌های پیشران اقتصادی در کردستان/طرح‌های دانش بنیان به صورت ویژه حمایت می‌شوند

استاندار کردستان با اشاره به لزوم توجه به حوزه تولید و ایجاد اشتغال در این استان، از اجرای طرح‌های بزرگ و پیشران اقتصادی در کردستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان؛ اسماعیل زارعی‌کوشا در دومین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در سال جاری، اظهار داشت: چهار طرح بزرگ و پیشران اقتصادی در سفر هیات دولت به کردستان پیشنهاد شده است که اجرای این طرح ها زمینه ساز توسعه استان در تمامی بخش ها خواهد بود.
وی ادامه داد: این طرح ها شامل زنجیره‌های فولاد در شهرستانهای قروه و بیجار، معدن طلای سقز و پتروشیمی بعثت کردستان با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و ۱٫۲ میلیارد یورو معرفی شده است.
وی با اشاره به دیگر طرح ها و پروژه های پیشنهادی، افزود: در سفر هیات دولت به استان همچنین ۲۵۰ طرح با ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه و ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز پیشنهاد می شود و انتظار داریم که در سایه نگاه ویژه دولت سیزدهم و با تلاش مدیران استانی زمینه برای اجرا و بهره برداری از تمامی این طرح ها در کوتاهترین زمان ممکن فراهم شود.
زارعی‌کوشا در ادامه از بازگشت ذوب ‌آهن زاگرس قروه به چرخه تولید خبر داد و گفت: این واحد تولیدی بعد از یک دهه تعطیلی، به سرمایه‌گذار واجد شرایط تحویل داده شده و این سرمایه‌گذار متعهد شده است طی هشت ماه این واحد را مجدد راه‌اندازی کند که با راه اندازی آن زمینه بازگشت به کار ۳۰۰ نفر فراهم می شود.
استاندار کردستان با بیان اینکه با سرمایه‌گذاران زیادی در حال مذاکره هستیم، افزود: قرار شده ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران کلان کشور، بدون نیاز به تسهیلات و‌منابع استان، در زنجیره کامل فولاد کردستان با سرمایه‌گذاری کلان ورود پیدا کند.
وی در بخش دیگری از این جلسه با تاکید بر اینکه حقیقت اشتغال و امکان راستی‌آزمایی شفاف بسیار مهم است، بیان کرد: ما به دنبال فضاسازی موهوم نیستیم بلکه می‌خواهیم اشتغالزایی واقعی در استان کردستان ایجاد شود.
زارعی‌کوشا با اشاره به ظرفیت‌های فراوان بخش کشاورزی کردستان، خواستار بهره‌گیری از ظرفیت شرکت های دانش‌بنیان‌ بویژه در بحث آب شد و تصریح کرد: ورود شرکت های دانش‌بنیان‌ به حوزه کشاورزی شاید در ایجاد اشتغال، منجر به خروجی زیادی نشود ولی در بهره ‌وری و توسعه اقتصادی استان بسیار موثر خواهد بود.
وی همچنین از مسئولان و متولیان بخش کشاورزی استان خواست از یافته‌های مرکز تحقیقات کشاورزی استفاده نموده و کردستان به پایلوت کشور در این زمینه تبدیل شود.
زارعی‌کوشا افزود: در حال حاضر ۸۸ درصد زمین‌های زراعی استان به صورت دیم کشت می شود که باید در راستای افزایش کشت آبی در استان برنامه ریزی بهتری داشته و برای ارتقاء ظرفیت های این بخش تلاش کنیم.
وی در خصوص لزوم اهتمام همه دستگاه‌ها برای کاهش زمان استعلامات و صدور مجوزها، گفت: بخشی از این فرآیند از شهرستان‌ها شروع می‌شود که فرمانداران باید دقت داشته باشند تا متقاضیان با مشکل مواجه نشوند و ادارات استانی نیز تسهیل در صدور مجوزهای لازم را در اولویت قرار دهند.
در این جلسه همچنین سرپرست معاونت اقتصادی استانداری ضمن اشاره به اهمیت جذب و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی وجود بازارچه‌های عرضه محصولات خانگی در هر شهرستان را ضروری عنوان کرد.