جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۳:۴۴:۲۱
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۲/۲ ساعت ۰۰:۳۴
لینک کوتاه مطلب:

جلسات زارعی‌کوشا با مسئولان کشوری/گام‌های بلند برای تقویت زیرساخت‌های کردستان

استاندار کردستان درسفر به تهران و در دیدار با شماری از مسئولان ارشد کشوری مشکلات همه جانبه استان را برای مقامات تشریح و راهکارهای توسعه متوازن را پیشنهاد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان؛ اسماعیل زاراعی کوشا در این دیدارها مشکلات کردستان را در گفت و گوی مستقیم با مسئولان ارشد کشوری از جمله معاونان ریاست جمهوری، معاونان وزرا، روسای سازمان های دولتی و نهادهای انقلابی در تهران پیگیری کرد که دستاورد این نشست ها در تحول اقتصاد کردستان به ویژه توسعه حوزه های آب، راه و کشاورزی نقش مستقیم دارد.
وی در دیدار با معاون اجرایی رئیس جمهور، شاخص‌ترین مسائل منجر به توسعه استان کردستان را تشریح کرد و پیرامون برنامه‌های پیشنهادی سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به کردستان توضیح علمی و کارشناسی داد.
معاون اجرایی رئیس جمهور در این نشست به صراحت از موفقیت‌های تیم جدید مدیریتی استان کردستان ابراز خرسندی کرد و اطمینان داد که دولت از تمام ظرفیت های قوه مجریه برای کمک به توسعه و پیشرفت استان بهره می‌گیرد.
سید صولت مرتضوی ابراز امیدواری کرد که کردستان دردوره جدید مدیریتی، برمدار پیشرفت و توسعه قرار گیرد.

استاندار کردستان همچنین پیرامون توسعه کردستان با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز دیدار و گفت و گو کرد.
اسماعیل زارعی کوشا در نشست با مقامات راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور از وضعیت راه های اصلی، فرعی و روستایی کردستان سخن گفت و بر تخصیص اعتبارات ویژه برای ساماندهی نقاط پرحادثه در جاده های استان، تاکید کرد.
وی نوسازی تجهیزات و ماشین آلات حوزه راهداری در کردستان با توجه وضعیت استراتژیک راه های زمینی کردستان در اتصال شمال غرب ایران به جنوب و جنوب غرب را مهم خواند و گفت: کردستان شاهراه حیاتی اقتصادی به اقلیم کردستان عراق و کشورهای حوزه مدیترانه از طریق دومرز رسمی سیرانبد و باشماق مریوان است.
دکتر زارعی کوشا افزود: کردستان نزدیک ترین دروازه اتصال ایران به حوزه مدیترانه و اتحادیه اروپاست که با توجه به این نقش مهم کردستان در مبادلات اقتصادی، از مقامات راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل و جاده ای کشور برای توسعه راه های اصلی، فرعی و تجهیز ماشین آلات راهداری، انتظار حمایت ویژه داریم.
استاندار کردستان همزمان با بحث اهمیت راه های بین شهری کردستان به مبحث مهم ضریب آسفالت راه های روستایی کردستان نیز پرداخت و گفت: شاخص آسفالت راه روستایی درکردستان پایین تر ازمیانگین کشوری است که انتظار می رود با همت و مساعدت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور، این شاخص در سال جاری همتراز با میانگین کشوری ارتقا یابد.

ضرورت توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی کردستان
استاندار کردستان در دیدار با معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی، ظرفیت‌های کشاورزی در دو حوزه مزارع دیم و آبی و باغات موثر استان را تشریح کرد و گفت: مکانیزاسیون مزارع کشاورزی کردستان که به قطب کشاورزی غرب ایران مشهور است، ضرورتی انکار ناپذیر است.
اسماعیل زارعی کوشا، کردستان را قطب اصلی تولید توت فرنگی کشور، برداشت گندم مرغوب و محصولات باغی استاندارد با برند صادراتی توصیف کرد و به معاون برنامه ریزی وزارت کشاورزی توضیح داد که در منطقه زیبای اورامانات، کشاورزان بر روی اراضی شیب دار بهترین محصول را تولید می کنند که به راستی شایسته تقدیر و تمجید هستند.
وی از این مقام وزارت جهادکشاورزی خواست که با پرداخت تسهیلات کشاورزی بلند مدت با بهره کم، افزون برتوسعه کشاورزی و افزایش ضریب شاخص مکانیزاسیون، پدیده مهاجرت معکوس کشاورزان و دامداران روستانشین، از حاشیه شهرها به آبادی ها اتفاق می افتد.

لزوم تخصیص اعتبار ویژه برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه راه آهن همدان – سنندج
استاندار کردستان در ادامه سفر به تهران، پیرامون اتمام پروژه توسعه محور راه آهن همدان- سنندج و تخصیص اعتبار ویژه برای بهره برداری از پتانسیل این راه ریلی با معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دیدار و گفت و گو کرد.
اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اهمیت راه آهن تهران- همدان–سنندج در بحث جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ادامه این پروژه تا نقطه صفر مرزی باشماق گفت: بهره برداری به موقع و شروع عملیات اجرایی ادامه این پروژه از ایستگاه صلوات آباد به مرز رسمی بین المللی باشماق مریوان با توجه به دو رخداد مهم اقتصادی مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان بسیار حیاتی است و می طلبد که با نگاه جهادی اعتبار برای اتمام این پروژه ریلی تخصیص داده شود.
اتمام پروژه‌های راه های کردستان از جمله کریدور شمال- جنوب و اتمام پروژه های راه سنندج- مریوان، سنندج – قروه، سنندج – کامیاران و سقز- بانه را در این نشست یادآور شد و برای تکمیل این پروژه های نیمه تمام راه زمینی اعتبار ویژه درخواست کرد‌.

بررسی مصوبات سفر دی ماه سال گذشته وزیر نیرو به کردستان
استاندار کردستان همچنین در ادامه این سفر با معاونان وزیر نیرو نیز پیرامون تامین آب شرب سالم و بهداشتی از ذخیرگاه سدهای کردستان، آبی کردن زمین های کشاورزی و باغات موثر در اراضی شیب دار، دیدار و گفت و گو کرد و در فرایند این نشست مصوبات وزیر نیرو در سفر سال گذشته به کردستان را نیز بازخوانی و بر تحقق بندهای مصوب این سفر تاکید کرد.
افزایش اعتبارات استان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه وزارت نیرو، سامانه‌های انتقال آب و جهاد آب رسانی در مناطق روستایی از جمله مطالبی بود که دکتر اسماعیل زارعی کوشا در این نشست مطرح و بر تحقق هریک از مطالبات تاکید کرد.

لزوم افزایش اعتبارات مقاوم سازی مدارس کردستان
استاندار کردستان دراین سفرفشرده، فرسودگی و غیر مقاوم بودن مدارس کردستان را نیز در نشست با رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پیگیری و مقاوم سازی مدارس استان در مناطق شهری و روستایی را مهم برشمرد و افزود: کردستان سرزمین استعدادهای درخشان در رشته های مختلف است و میزان قبولی دانش آموزان در دانشگاه های معتبر کشوری، نمادی از وجود سرمایه های بی دلیل این استان در کشور است.
وی بر تجهیز و هوشمندسازی مدارس کردستان در تمام مقاطع آموزشی نیز تاکید کرد و افزود: بررسی ها نشان می دهد که هنوز شماری از مدارس، دارای امکانات اولیه سنتی برای تحصیل و آموزش هستند و افزون بر این موضوع فعالیت مدارس فاقد سیستم گرمایشی و سرمایشی مجهز و مدرن، دراین استان غیر قابل توجیه است.

دیدار با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور و مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با محوریت برقراری مجدد پروازهای فرودگاه سنندج از دیگر برنامه های سفر کاری استاندار کردستان به تهران بود.
استاندار کردستان به همراه دو نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران و شماری از مدیران استانی با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز دیدارکرد که در این نشست مشارکت قرارگاه خاتم در انجام عملیات ساخت پروژه های مهم بخش های آب و راه بود.
استاندار کردستان از مبحث جذب سرمایه گذاران داخلی برای توسعه کردستان نیز در این سفر غافل نشد و قرار دیدار با شماری از سرمایه گذاران را برنامه ریزی کرد که در این نشست نماینده عالی دولت در کردستان با تشریح پتاسیل های بالقوه سرمایه گذاری، اشتیاق سرمایه گذاران به تمایل سرمایه گذاری در کردستان را ترغیب کرد.