جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۶:۳۴:۴۰
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۱۰:۳۸
لینک کوتاه مطلب:

با حضور مسئولان کشوری و استانی؛

افتتاح اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان/ نسخه شفابخش رفع بیکاری توسعه آموزش‌های مهارتی است/ مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق عامل مهم تحقق دیپلماسی مهارت در کشور است

استاندار کردستان مهارت‌آموزی را عامل رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد و گفت: نسخه شفابخش برای خروج از بیکاری به ویژه در استان های زاگرس نشین، توسعه آموزش های مهارتی است.

 

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور، استاندار کردستان و جمعی از مدیران، همایش سراسری مشترک مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اعضای کارگروه توسعه مهارت استان کردستان در محل سالن همایش‌ فنی و حرفه ای در سنندج برگزار شد.

استاندار کردستان در این همایش ضمن خیر مقدم به مسئولین و اعضای حاضر در این نشست مشترک که در فصل زیبایی‌های چشم نواز میهمان کردستان همیشه سبز شده‌اند، اظهار کرد: امروز افتخار میزبانی از مسئولین کشوری در این استان را داریم امید که این نشست منشا خیر و برکت برای منطقه باشد.

“اسماعیل زارعی کوشا” در ادامه با بیان اینکه بخشی از تحقق شعار سال به فعالیت‌های  فنی و حرفه‌ای و باوری که مدیران، دست اندرکاران و  مردم به اهمیت و محوریت مهارت دارند، مرتبط است.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی و خدادادی استان کردستان گفت: شاید بهترین تعابیری که برای وصف کردستان می‌توان بکار برد همان توصیف رهبری به عنوان استان مجاهدت‌های خاموش است.

استاندار کردستان با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به کردستان دارد اضافه کرد: به ویژه در این دو سال اخیر توجه دولت به استان نسبت به همه ادوارکاملا استثنایی بوده و موفق شدیم قسمتی از ظرفیت‌های این استان را شکوفا کنیم.

زارعی کوشا تصریح کرد: کردستان استان پرظرفیت با مردمانی وفادار به نظام است اما  در ادوار مختلف به دلایل زیادی از جمله طمع‌ورزی دشمن به این منطقه که از اوایل انقلاب شکل گرفته و هنوزهم ادامه دارد به جایگاه واقعی خود از لحاظ توسعه و پیشرفت نرسیده و فرصت‌های زیادی از دست رفته است.

وی با بیان اینکه کردستان یکی از پنج استان معدنی کشور با ۱۸ نوع ماده معدنی و ذخایر فراوان در این بخش است، ادامه داد: خام‌فروشی در این استان متوقف شده و امروز گوشه‌ای از دستاوردهای آن از جمله در حوزه کشاورزی، فرش دستبافت، شیلات و غیره در نمایشگاه اکسپتو ۲۰۲۴ در تهران به نمایش درآمد.

استاندار کردستان، مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق را عامل مهم تحقق دیپلماسی مهارت در کشور عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های مشترک فرهنگی کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق،  گفت: در آینده نزدیک نشست مشترکی در راستای تحقق این مهم با استاندار سلیمانیه برگزار خواهیم کرد‌.

زارعی کوشا در ادامه بیانات خود،
کردستان را قطب کشاورزی در کشور دانست و افزود: این استان رتبه‌های اول تا پنجم در تولید خیلی از محصولات را دارد کمااینکه  در تولید محصول راهبردی گندم اولین تولیدکننده گندن دیم و دومین تولید کننده گندم آبی در کشور هستیم و در تولید محصولات باغی نیز جایگاه ویژه‌ای داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری با توجه به ثبت جهانی اورامان و موهبت‌های خدادادی منحصربفرد این دیار ، کردستان ظرفیت بکر و فوق‌العاده‌ای دارد ، یادآور شد: منظر زیبای اورامان و دیار همیشه سبز کردستان هر ساله میزبان هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

استاندار کردستان با بیان اینکه در کنار همه این ظرفیت‌ها متاسفانه امروز کردستان مانند دیگر استان‌های زاگرس نشین نرخ بیکاری بالایی دارد،
نسخه شفابخش این معضل را روی آوردن به آموزش‌های مهارتی عنوان کرد.

زارعی کوشا تصریح کرد : امیدواریم همواره محور اصلی نظام آموزشی در کشور آموزش‌های مهارتی باشد تا  مسیری را که سالیان سال از آن عبور کرده‌ایم، اصلاح شود.

گفتنی است؛ امروز در راستای توسعه مهارت و اشتغالزایی، اولین خانه خلاق، نوآور و مهارت کشور افتتاح و اولین سند پیوست مهارتی در استان کردستان امضاء شد.