جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ , ۱۵:۰۳:۰۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۴/۴ ساعت ۲۲:۴۹
لینک کوتاه مطلب:

مهارت آموزی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی/تبدیل کردستان به قطب مهارت آموزی در منطقه غرب

استاندار کردستان گفت: مهارت آموزی حلقه مفقوده فرایندهای ایجاد اشتغال و تسریع در روند کارآفرینی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی کوشا در دیدار با مدیران آموزشگاه‌های آزاد و کارآفرینان حوزه فنی حرفه‌ای و مهارت آموزی  استان کردستان در مرکز شهید ورمقانی سنندج، گفت:یکی از دلایل اساسی و مهم بیکاری در  استان نبود مهارت در میان افراد جویای کار است که این نقص باید با برنامه ریزی مناسب رفع و اصلاح شود.

وی با بیان اينکه  کارآفرینان توانمند، با انگیزه  و دارای مهارت در سطح استان حضور دارند که علیرغم همه موانع و سختی‌ها فعالیت‌هایشان تداوم دارد، اظهار کرد:باید با فرهنگ سازی در میان خانواده‌ها این نکته نهادینه شود که صرفا دریافت مدرک دانشگاهی گره‌گشای اشتغال و رفع بیکاری فرزندان آنان نیست، بلکه نسخه نجات بخش در این رابطه کسب مهارت است.

زارعی کوشا فرهنگ سازی برای ترویج مهارت آموزی را از رسالت های مهم رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی عنوان کرد و افزود:علاوه بر کار رسانه‌ای، کارآفرینان نیز باید موفقیت‌های کسب شده خود برای ایجاد انگیزه در جوانان و نوجوانان را بیان کنند. 

استاندار کردستان یکی از وظایف مهم نهادهای آموزشی و ازجمله آموزش و پرورش را توجه به ترویج و گسترش مهارت نام برد و گفت:برای نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی باید باور به ضرورت این مهم مورد توجه قرار بگیرد و اقدامات صرفا در جهت رفع تکلیف نباشد.

وی با بیان اینکه ما در کشور و در حوزه سیاستگذاری‌های کلان مشکلی نداریم، اظهار کرد:نکته مهم بعد از سیاستگداری‌ها تدوین قوانین درست، تنظیم آئین نامه اجرایی و ایجاد بستر برای اجرایی شدن موضوعات است.

زارعی کوشا فرهنگ وارداتی پشت میزنشینی را از مشکلات فرهنگ کار و مهارت عنوان کرد وگفت: خانواده‌ها باید بدانند که تشخص و جایگاه افراد در جامعه به پشت میز نشینی و داشتن شغل دولتی نیست، بلکه با کسب مهارت می‌توان علاوه بر فعالیت پایدار و مفید درآمد بیشتری هم کسب کرد.

استاندار کردستان یادآوری کرد: ما می‌توانیم حوزه مهارت آموزی را به یک مزیت نسبی در استان تبدیل کنیم، چرا که این استعداد و ظرفیت  برای تبدیل کردستان به قطب مهارت آموزی در غرب کشور وجود دارد.

وی گفت: توانمندی نیروی انسانی و بازار فروش  مهارتهای فنی در اطراف ما و کردستان عراق وجود دارد و آنان نیز مایل به دریافت این نوع آموزش ها هستند.

زارعی کوشا ابراز امیدواری کرد: در سال جاری بتوانیم از بخش‌های مختلف تسهیلات مناسبی در اختیار کارآفرینان قرار دهیم.

استاندار کردستان به کارآفرینان و مدیران آموزشگاه‌های آزاد فنی حرفه‌ای وعده داد در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به صورت اختصاصی مشکلات مربوط به آنان را مورد بررسی قرار دهد.

استاندار کردستان در پایان این دیدار از کارگاه‌های مهارت آموزی مستقر در مرکز شهید ورمقانی سنندج بازدید کرد.