پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ , ۱۶:۵۱:۳۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۷/۱۸ ساعت ۱۸:۴۱
لینک کوتاه مطلب:

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان:

کردستان پایلوت اجرای طرح سیما و منظر روستایی کشور شد / ساماندهی فاضلاب ۵۴ روستا در کردستان

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان گفت:برای نخستین بار در سطح کشور در حوزه حفظ سیما و منظر روستایی دستورالعملی تصویب، و استان کردستان به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، سیروان بهرامی‌ پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه جاری در نشست با خبرنگاران که در محل سالن جلسات استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم، اقدامات خوب و چشمگیری در استان و به ویژه در حوزه زیرساخت‌ در روستاها انجام شده است. وی پیگیری رفع مشکلات روستایی و مهاجرت معکوس را جزو برنامه‌های اولویت‌دار عنوان کرد و گفت: امیدواریم‌ امسال بتوانیم مشکلات فاضلاب روستاها را ساماندهی کنیم.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان از به رشد ۱۸۸ درصدی جذب اعتبارات حوزه روستایی در سال ۱۴۰۰ و در ۶ ماهه نخست امسال رشد ۲۰ درصدی افزایش اعتبارات دهیاری‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خبر داد. بهرامی ایجاد منابع درآمد پایدار برای دهیاری‌ها را رویکرد مهمی عنوان کرد و گفت: اتفاق خوبی که در حوزه ایجاد منابع درآمدی پایدار و ثابت برای دهیاری‌های استان صورت گرفته است، تصویب ۱۱ طرح برای روستاهای استان بوده که در مجموع تسهیلات این طرح‌ها به ارزش ۱۵ میلیارد تومان، صرف خرید ماشین‌آلات، احداث بوم‌گردی و راه‌اندازی کارگاه‌های زودبازده و کوچک خواهد شد. وی با بیان اینکه یک هزار و ۶۷۸ روستا با یک هزار و ۳۱۴ دهیاری در سطح استان کردستان وجود دارد افزود: ۳۶۴ روستای استان نیز زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند. این مقام مسئول در ادامه،اجرای پروژه‌های عمرانی، خرید تجهیزات لوله، نصب ۴۲۳ متر گاردریل، سیما و منظر روستایی را از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بیان کرد. مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان از ساماندهی فاضلاب ۵۴ روستای کردستان در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته ساماندهی فاضلاب ۵۲ روستای استان کردستان انجام شده است که برای این امر ۱۰ هزار و  ۶۸۱ متر لوله خریداری شده است. بهرامی اظهار کرد: در حوزه پروانه‌های ساختمانی روستایی نیز سال گذشته رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال ماقبل آن و در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز شاهد رشد هشت درصدی بودیم. وی تصریح کرد: برای اولین بار در سطح کشور در حوزه سیما و منظر روستایی، استان کردستان به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح در کشور انتخاب شده است و به دهیاری‌ها اعلام کرده‌ایم که سیما و منظر روستایی حفظ شود. مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان گفت: امسال تاکنون ۴۲ میلیارد تومان برای بحث راه‌ها، نوسازی مدارس، بازسازی قنوات و ایجاد اماکن ورزشی روستایی در استان تخصیص و جذب شده است که با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه برای اجرای این پروژه‌ها هزینه خواهد شد. بهرامی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶ دستگاه نیسان کمپرسی به صورت رایگان از سوی وزارت کشور برای استان کردستان تخصیص یافت که در بین روستاهای استان توزیع شد. وی یادآورشد :در هفته دولت امسال قریب به ۴۵۰ پروژه در روستاهای استان افتتاح شد که خود دهیاری‌ها متولی امر بودند و در آینده نزدیک نیز با حضور رئیس‌جمهور در استان چندین پروژه شاخص روستایی دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید. این مقام مسئول با بیان اینکه شاخص راه روستایی کردستان، پایین‌تر از میانگین کشوری، افزود:  علیرغم اقدامات صورت گرفته توسط اداره راهداری، اما عزم راسخی برای بهبود راه‌های روستایی استان نیاز هست. وی اذعان کرد: از محل اعتبارات مناطق محروم سال گذشته حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیارد تومان و امسال نیز تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهبود راه‌های استان تخصیص یافته است. مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان گفت: سال گذشته آسفالت و اهدای قیر به ۹۰ روستای استان با همکاری بنیاد مسکن انجام شده و امسال نیز تاکنون در ۱۱۲ روستا آسفالت صورت گرفته است. بهرامی خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت آنتن دهی روستاها نیز یکی از مطالبات مهم روستاییان استان است که در جلسات و رایزنی‌های متعدد با شرکت مخابرات و اداره ارتباطات و فناوری استان برای بهبود وضعیت موارد مذکور به کرات تاکید شده هرچند کاری زمان‌بر است اما تقویت دکل‌ها و بهبود وضعیت آنتن‌دهی و اینترنت در حال انجام است.