پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ , ۰۸:۵۴:۰۲
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۹/۸ ساعت ۲۰:۲۲
لینک کوتاه مطلب:

برگزاری نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان با حضور استاندار؛

اقتصادی کردن فعالیت ریلی، پیشران  توسعه در کردستان/تخصیص ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای پروژه انتقال آب سد قوچم به قروه و  دهگلان

استاندار کردستان از تصویب یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تسریع در انتقال آب سد قوچم به دهگلان و قروه در سفر اخیر رییس جمهور به کردستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان با حضور استاندار کردستان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، جمعی از مسئولین، سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی بخش دولتی و خصوصی با دستور کار؛ بررسی مسائل و مشکلات فعالین اقتصادی شهرستان قروه در راستای سرمایه‌گذاری و توسعه استان در محل سالن جلسات سنجش صلاحیت فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

در این جلسه؛ عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم سرمایه‌گذاری از قبیل ناکافی بودن زمین‌های صنعتی در شهرستان قروه و عدم امکان تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صنعتی، نامناسب بودن ورودی شهرک‌های صنعتی شهرستان و حادثه‌خیز بودن مسیرهای منتهی به شهرک‌ها، عدم فراهم نمودن زیرساخت‌های ارتباطی از قبیل؛ آنتن دهی شبکه تلفن همراه،اینترنت و زیرساخت‌های مریوطه در شهرک‌های صنعتی، پایین بودم سقف تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات تبصره ۱ه اعطایی به فعالین اقتصادی شهر قروه، الزام بانک‌ها به حداقل ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در راستای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی صنعتی شهرستان و درخواست وثایق ملکی خارج از طرح، عدم تامین آب شرب و تولید در شهرک‌های صنعتی از جمله شهرک سنگ، الزام اداره کل حفاظت محیط زیست به ایجاد ۱۰ درصد فضای سبز در شهرک‌های صنعتی شهرستان و صدور اخطاریه برای واحدهای مستقر در شهرک و معرفی به مراجع قضایی، عدم وجود سایت دفع پسماند صنعتی و جمع آوری زباله در شهرک‌های صنعتی شهرستان، عدم وجود ایستگاه اطفاء حریق و آتش نشانی در شهرک‌های صنعتی از جمله ؛ شهرک صنعتی آونگان، تعیین تکلیف واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد در سطح شهرستان که از منابع ملی استفاده نموده‌اند جهت واگذاری به متقاضیان جدید و در صف انتظار، عدم حضور نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان در شهرستان قروه از جمله مشکلات و مسائلی بود که توسط فعالین اقتصادی و مسئولین حاضر در جمع مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

استاندار کردستان در این نشست نیز، با بیان اینکه مشکلات مطرح شده در جلسه مذکور تنها مختص به شهرستان قروه نیست، اظهار کرد: در شهرستان‌های بیجار، سقز، مریوان و بانه برخی از این مشکلات در حوزه‌های مختلف به صورت مشترک وجود دارد که مستلزم مشخص شدن اولویت‌ها و پیگیری دستگاه‌های مرتبط است.

زارعی کوشا در ادامه با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شماره ۳ ظرفیت خوبی برای توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی است، با تاکید بر تامین زیرساخت های این شهرک افزود: با جدیت این موضوع در دستور کار قرارگیرد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و قروه یکی از طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی است که با جدیت دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رییس جمهور به کردستان یک هزار و ۸۰۰ میلیارد‌تومان اعتبار جهت  تسریع در تحقق این پروژه مصوب شد، امیدواریم در سفر آتی هیات دولت به استان این پروژه کلان افتتاح و  دغدغه تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در کردستان برطرف شود.

استاندار کردستان ادامه داد: سد ژاوه به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ معطل مانده استان نیز سال آینده، منتج به نتیجه خواهد شد تا انتقال آب به دشت‌های شرقی استان هم صورت گیرد.

زارعی کوشا به معاون امور اقتصادی خود ماموریت داد به صورت میدانی در خصوص موضوعات خاص شهرک‌های صنعتی شهرستان قروه مشکلات را شناسایی و در زمینه مصوباتی که در این جلسه مقید به زمان مطرح شد، پیگیری و تصمیماتی در محل گرفته و جلساتی با مدیران استانی و مسئولین شهرستانی برگزار شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی با پتانسیل بالایی در قروه جهت توسعه اقتصادی وجود دارد، اضافه کرد: توسعه خدمات ریلی یکی از کارآمدترین ابزارهای رشد اقتصادی است.

  زارعی کوشا تصریح کرد: راه آهنی که در حال حاضر در استان به بهره‌برداری رسیده، بستر جذاب، مهم و موثری برای سرمایه‌گذاری است که ضرورت دارد  هماهنگی‌های لازم برای بهره‌برداری بهینه از این خط ریلی جهت شکوفایی اقتصادی استان، انجام شود.

طبق اظهارات استاندار کردستان،
الزامی برای هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور در سفر دور اول و دوم هیات دولت به کردستان ایجاد کرده‌ایم و با دستور رییس جمهور کارگروه ویژه‌ای جهت تحقق این مهم در آینده‌ای نزدیک در راستای موضوع اشتغال و مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری برگزار خواهد شد.