چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ , ۰۹:۴۹:۰۴
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۱۰/۸ ساعت ۰۶:۳۷
لینک کوتاه مطلب:

وزیر نیرو در سنندج؛

تصمیمات عملیاتی برای رفع مشکلات آبی کردستان/ اعتبار آبرسانی به شهر سنندج تامین می‌شود

در سفر وزیر نیرو به کردستان علاوه بر بازدید میدانی از پروژه‌ها تصمیمات جدی و عملیاتی برای رفع مشکل آب شرب مردم در شهرهای مختلف استان اتخاذ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، علی اکبر محرابیان در جلسه جمع بندی سفر یک روزه خود به کردستان و تصمیمگیری در خصوص طرحهای آبی استان به بیان مشکلات سد راه آبرسانی بهسنندج پرداخت و گفت: ۲۸  کیلومتر لوله گذاری در شرایط توپوگرافی سخت در دست انجام است تا آب سدآزاد به تصفیهخانه سنندج برسد.

وی افزود: مردم سنندج تامین اعتبار برای اتمام این پروژه را تامین شده فرض کنند و همه تلاش خود راخواهیم کرد تا قبل از شروع فصل گرما این طرح به اتمام برسد.

محرابیان در ادامه رفع مشکل آب شرب شهر بانه را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: از لحاظ اضطراردر تامین آب وضعیت بانه از سنندج حادتر است و ما در این جلسه عملیات اجرایی پروژهها را با زمانبندیمشخص و اعتبار لازم مورد بررسی قرار داده و تصمیم گیری میکنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: لوله گذاری از سد عباس آباد به تصفیه خانه بانه و احداث ایستگاه پمپاژ باید تا زمانمقرر تعین شده به اتمام برسد و برای نیل به این هدف میتوانیم از محل اعتبارات تنش آبی استفاده کنیم.

وی در ادامه به اقدام جدی  دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب شرب نیز اشاره کرد و افزود: سهم کردستان از جهاد آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سال‌ جاری ۱۹۹ روستا است .

محرابیان اضافه کرد: طی سه سال آینده نباید روستاهای بالای ۲۰ خانوار باتنش آبی در کشور وجودداشته باشد و اعتبار این کار گسترده و جهاد آبرسانی که توسط قرارگاه امام حسن انجام میشود، بصورتنقد تامین شده است.

وی در ادامه به طرح آبرسانی به سقز از سد چراغ ویس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برای اتمام کامل اینسد و رفع کامل مشکلات آن در مجموع ۳۹۰ میلیارد تومان نیاز است که این مبلغ به صورت مشترک توسطاستان و وزارت نیرو تامین می گردد و باید تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به پایان برسد.

وزیر نیرو همچنین آبرسانی به دیواندره از سد سیازاخ و ۷۲ روستای منطقه اوباتو و اتمام تصفیه خانهدیواندره را مهم ارزیابی کرد و گفت: برای اتمام این پروژه آبی نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خریدتجهیزات تصفیه خانه نیاز است  که وزارت نیرو و استان آن را تامین و تا پایان خردادماه سال آینده موردبهره برداری قرار خواهد گرفت.

محرابیان در ادامه بررسی پروژه های آبی استان به تصفیه خانه آب شرب مریوان و ضرورت احداث آن نیزاشاره کرد و گفت: برای اتمام و بهره برداری کامل این پروژه  ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که میتوان از محل تهاتر نفت نسبت به احداث آن توسط قرارگاه خاتم اقدام کرد.

وی افزود: در آبرسانی از سد سیازاخ به بیجار و حسن آباد یاسوکند نیز بیش از سه هزار میلیارد توماننیاز است که تامین اعتبار آن با ردیفهای معمول بیش از ۵۰ سال به طول میانجامد.

محرابیان عنوان کرد: وزارت نیرو با قرارگاه خاتم به یک توافق کلی در خصوص اجرای پروژه‌های آبیاستان برسند و روشهای تامین مالی طرح‌ها را کاملا بررسی و عملیاتی کنند.

مقام عالی وزارت به وجود برخی نگرانی ها در بخش آب استان نیز اشاره کرد و افزود: آلایندههای مختلفیاز منابع گوناگون وارد آب  استان میشود و لازم است در استان عزم جدی برای مقابله با این آلاینده‌هابوجود بیاید.

وی گفت: در همه طرح‌های توسعه‌ای استان باید پیوست زیست محیطی وجود داشته باشد تا رضایت مردمتامین گردد.

محرابیان پیگیری مسائل و مشکلات پروژه‌های آبی استان را مهم ارزیابی کرد و افزود: معاون پارلمانی وزیرنیرو، معین استان در پیگیری مطالبات آبی و به ثمر رسیدن طرحها و پروژه های حوزه آب استان خواهدبود.

وزیر نیرو اظهار کرد: در این سفر عملیاتی خود را ملزم و متعهد به اتمام برخی پروژه‌های آبی با اعتباراتبسیار کلان و گسترده کرده‌ایم و این مهم نشان دهنده اهمیت کردستان برای مجموعه وزارت نیرو است.

وی اظهار کرد: در کردستان اگر همت کنیم و طرح های نیمه تمام را به پایان برسانیم عمده مشکلات استانرا حل کرده ایم.

در این جلسه دکتر اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان به بیان طرح ها و پروژه‌های آبی استان ومقدار اعتبار لازم برای اتمام این طرح‌ها پرداخت .

همچنین نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی ومدیران حوزه آب و برق به صورت مفصل مسائل استان در بخش های گوناگون را با وزیر نیرو مطرح کردند.

مهمترین ویژگی برگزاری این نشست به وجه عملیاتی بودن آن بر میگردد به گونهای که حدود ۲۰ مصوبهبعد از پایان جلسه به امضای مسئولان رسید و بر اساس زمانبندیهای اعلام شده، مقرر گردید که زمینهبرای اجرایی کردن آنها فراهم شود.