سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ , ۰۶:۴۰:۳۳
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۴/۲۰ ساعت ۱۴:۴۱
لینک کوتاه مطلب:

برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار ؛

پرداخت ۳ همت یارانه آرد و نان در کردستان / رشد ۴ برابری خرید تضمینی گندم نسبت به سه سال گذشته در کردستان

استاندار کردستان گفت: خرید تضمینی گندم در این استان طی سه سال اخیر ۴ برابر رشد پیدا کرده که این مهم در نتیجه مدیریت زراعی مطلوب و بهره مندی از بذر و کود مناسب حاصل شده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، “اسماعیل زارعی کوشا” روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه در پنجمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که
در محل سالن جلسات شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار داشت: سالانه سه هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان در استان پرداخت می‌شود، در حالی‌ که کل درآمد کردستان ۴ هزار میلیارد تومان است است.

وی میزان ضایعات بخش گندم، آرد و نان و یارانه‌ای که در این زمینه به نوعی هدر می‌رود را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باید مجلس و دولت تصمیم قطعی در این رابطه را بگیرند و این مهم در سطح استان نیز به جد پیگیری شود.

استاندار کردستان یکی از موضوعات مهم استان را هزینه کرد اعتبارات عمرانی عنوان کرد و افزود: ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در حساب دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد و باید تا پایان سال مالی عمرانی جذب و هزینه شود.

زارعی کوشا از راه‌اندازی ایستگاه باری راه‌آهن در سنندج و قروه و کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های حمل در استان خبر داد و گفت:  راه‌آهن جدا از مسافربری، مزیت‌های اقتصادی ویژه ای برای کردستان داشته و در روند توسعه استان تاثیرگذار است.

طبق اظهارات وی، خرید تضمینی گندم در این استان طی سه سال اخیر ۳ برابر رشد پیدا کرده که این مهم در نتیجه مدیریت زراعی مطلوب و بهره مندی از بذر و کود مناسب حاصل شده است.

استاندار کردستان از خرید یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال گذشته به طور تضمینی خبرداد و
افزود: در سال ۱۴۰۰ کل تولید گندم استان ۲۸۰ هزار تن، در سال ١۴٠١، ۶۲۰ هزار تن و در سال گذشته یک میلیون و ۳۲۰  هزار تن گندم بود که حاکی از رشد چهار برابری است.

در پایان این جلسه با رای اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان، احداث شهرک بهشت فردوس در سقز و الحاق بیش از سیصد هکتار زمین روستایی به تصویب رسید.

گفتنی است: براساس بخشنامه‌ای که ۱۱ تیرماه امسال به روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها ابلاغ شده تمام وظایف سازمان هدفمندی یارانه‌ها به استان تفویض شده است.

براساس مصوبه قبلی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نمایندگان دستگاه‌های که ارتباط عمرانی دارند باید تا پایان تیرماه فرایندهای جذب اعتبارات عمرانی سال گذشته را تمام کرده باشند و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید تمام توان خود را برای جذب کامل این اعتبارات بکار گیرند.