چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ , ۱۲:۴۹:۳۱
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۷/۲۱ ساعت ۱۷:۵۰
لینک کوتاه مطلب:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار:

جهش تولید در محصولات کشاورزی کردستان / ایجاد زیرساخت، راهکاری برای توسعه استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ایجاد زیرساخت‌ در حوزه کشاورزی را راهکاری مناسب برای توسعه و رشد شاخص‌های اقتصادی استان قلمداد کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، علی نوری صبح امروز(۲۱ مهر) در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان که در محل سالن شهدای گمنام برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه‌ شده در حوزه کشاورزی، جهش به معنای واقعی کلمه در تولید خصوصا در محصولات شاخص استان اتفاق افتاده و کردستان در برخی از شاخص‌ها رتبه‌های برتر کشور را کسب کرده که بی‌سابقه است،

 

وی با بیان اینکه علی‌رغم تلاش‌ها و اقدامات انجام شده توسعه و رشد لازم در شاخص‌های اقتصادی استان ایجاد نشده است، گفت: متاسفانه با وجود افزایش میزان تولید، کشاورزان ما جزء اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف استان هستند، لذا باید به دنبال این حلقه مفقوده گشت که چرا تاثیرات این تولید در سفره‌های مردم پیدا نیست.

 

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان ایجاد زیرساخت‌ در حوزه کشاورزی را راهکاری برای توسعه و رشد اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: استان کردستان با تولید ۷۶ هزار تن توت‌فرنگی در سال رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است که از این میزان کمتر از سه درصد صادر می‌شود.

 

نوری با بیان اینکه کردستان با تولید ۳۰۰ هزار تن سیب‌زمینی رتبه چهارم کشور در تولید این محصول را دارد اما تاکنون کارخانه‌‌فرآوری این محصول در استان احداث نشده است، خاطر‌نشان کرد: در یک سال گذشته پیگیر ایجاد پایانه صادراتی محصولات شاخص در مرز باشماق مریوان هستیم اما موضوع در برخی حوزه‌های کارشناسی بلاتکلیف مانده است.

 

معاون اقتصادی استاندار با تاکید بر اینکه ایجاد توسعه در استان با همکاری و اهتمام همه دستگاه‌های اجرایی اتفاق خواهد افتاد، گفت: سال گذشته تجربه بسیار موفقی در زنجیره ارزش راهبردی از جمله زنجیره تولید گوشت سفید و تولید فولاد داشتیم.

 

نوری با بیان اینکه کردستان رتبه نخست تولید گوشت سفید در شمال‌غرب کشور را دارد گفت: تاکنون ٤۳ درصد زنجیره فولاد در استان اجرایی شده و با حجم سرمایه‌گذاری ۶۳ هزار میلیارد تومان منجر به ایجاد اشتغال برای سه هزار نفر شده است و در صورت تداوم این روند، کردستان تا پنج سال آینده به یکی از قطب‌های تولید فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

 

وی از پیگیری برای ایجاد ۲ زنجیره تولید دیگر در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر به دنبال ایجاد زنجیره تولید فرش دستبافت در استان می‌باشیم چرا که هم در سطح ملی و استانی در حیث صادرات این محصول مشکلاتی وجود دارد و درصدد صادر نمودن آن از مرز‌های کردستان به خارج از کشور هستیم.

 

معاون اقتصادی استاندار کردستان ایجاد زنجیره تولید گوشت قرمز را یکی دیگر از نیازهای استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ واحد دامی راکد در کردستان وجود دارد و استان را در حوزه تولید گوشت قرمز و دام سبک با چالش مواجه کرده است لذا در قالب طرح شنبه‌های احیا در تلاش برای رفع این مشکلات هستیم.

 

نوری به اهمیت جذب سرمایه‌گذار در استان اشاره و تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید نگاه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار در استان داشته باشند و در الویت قرار دهند.