چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ , ۲۰:۰۱:۵۶
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۱۲/۸ ساعت ۱۹:۵۱
لینک کوتاه مطلب:

مرزی بودن مهمترین ظرفیت برای توسعه کردستان/ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور گفت: مرزی بودن مهمترین ظرفیت برای توسعه و پیشرفت کردستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، دکتر سعید محمد در جلسه شورای اداری استان کردستان و آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان گفت: کردستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و پتانسیل هایی که دارد مستعد توسعه و پیشرفت همه جانبه است و هیچ چیزی نباید این روند را متوقف کند.
وی با بیان اینکه باید پتانسیل های و استعدادهای این استان برای رشد اعتلای خود منطقه به کار گرفته شود، افزود: به دلیل امنیتی بودن استان در گذشته، شاهد رشد اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری نبودیم،  اما باید هم اکنون رویکرد و سیاست جدیدی  در قبال استان کردستان پیش بگیریم تا شاهد اعتلا و بالندگی آن در سال‌های آینده باشیم.
محمد عنوان کرد: منطقه آزاد در کردستان از مناطقی است که می تواند تغییر و تحولات  فراوان اقتصادی را در  استان و دو شهرستان مرزی بانه و مریوان رقم بزند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور گفت: موتور پیشران بسیاری از کشورها مناطق آزاد آنها است، چرا که وقتی تولید کننده جنسی تولید می کند با مشوق های موجود می تواند سرمایه گذاری، تولید و صادرات انجام دهد.
محمد افزود: اگر قواعد منطقه آزاد به خوبی رعایت شود شاهد سرمایه گذاری های مناسب، اشتغال آفرینی و ثروت زایی برای مردم خواهیم بود و ما همه توان خود را به کار خواهیم گرفت تا از همه ظرفیت های مناطق آزاد در این راستا استفاده کنیم.
وی معافیت های مالیاتی و گمرکی را جزو مشوق های اصلی برای ترغیب سرمایه گذاران عنوان کرد و گفت: وسعت  پنج هزار و ۵۰۰ هکتاری منطقه آزاد بانه-مریوان و دو مرز باشماق و سیرانبد که سالیانه رقمی در حدود هفت میلیارد دلار مبادلات مرزی در آنها انجام می شود ظرفیتی چشم گیر برای کشور به شمار می‌رود.
وی افزود: ما دنبال جذب سرمایه گذاران ایرانی و خارجی و خصوصا جذب سرمایه گذاران اقلیم هستیم که آنها نیز در این رابطه بسیار مشتاق هستند تا در کشور ما سرمایه گذاری کنیم.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالي مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور  از تمایل موجود برای ايجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق  نیز سخن به میان آورد و گفت: وجود سرمایه های خارجی می تواند به ایجاد واحدهای تولید و صنعتی موفق کمک کند.
وی ایجاد منطقه آزاد و سرمایه گذاری در این منطقه را موجب امنیت فراگیر و پایدار ارزیابی کرد و گفت: سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی در هر منطقه ای با خود امنیت به همراه می‌آورد و مانیز تلاش خواهیم کرد با این دست از سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال زمینه از بین بردن  کولبری را فراهم کنیم. محمد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه-مریوان را علاوه بر فعالیت های اقتصادی مستعد ایجاد توریسم علمی و توریسم درمانی ذکر کرد و اظهار داشت: با راه اندازی مراکز درمانی با کیفیت می توانیم این مسئله توریسم درمانی را در منطقه آزاد مد نظر قرار دهیم و همینطور در بخش فناوری های نوین نیز گامهایی برداریم .
وی تهیه طرح جامع برای منطقه آزاد کردستان را جزو اولویت ها دانست و گفت: راه اندازی واحدهای صنعتی باید مبتنی بر توانمندی های کردستان باشند و به این منظور نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است اما انتظار می رود در تامین زیرساخت ها ادارات و سازمان‌ها نیز همکاری همه جانبه داشته باشند.