توسعه حملونقل ریلی، راهبردی ضروری برای آینده کردستان

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، کیومرث حبیبی در نشست بررسی امکانسنجی توسعه حملونقل در محور ریلی سنندج–همدان اظهار داشت: اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور فرصتی ارزشمند برای تنوعبخشی به مدهای حملونقل است.
وی با اشاره به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی پروژه راهآهن سنندج–همدان افزود: بخشی از اهداف اولیه آن هنوز تحقق نیافته و ظرفیت این مسیر بهطور کامل استفاده نمیشود. به گفته او، افق ۲۰ ساله بهرهبرداری از این خط، حمل سالانه یک میلیون تن بار و جابهجایی ۷۰۰ هزار مسافر است؛ هرچند استقبال عمومی فراتر از پیشبینیها بوده است.
حبیبی با بیان اینکه حمل ریلی غلات و گندم آغاز شده اما به بهرهبرداری کامل نرسیده است، گفت: توسعه ریلی و اتصال آن به مرز باشماق از برنامههای جدی استان است.
وی با اشاره به پرریسک بودن جادههای استان افزود: افزایش استفاده از حملونقل ریلی موجب کاهش تردد خودروهای سنگین، تصادفات، مصرف سوخت و هزینههای نگهداری جادهها میشود، اما باید به معیشت رانندگان نیز توجه شود تا توسعه بهصورت متوازن پیش رود.
حبیبی تأکید کرد: بهرهگیری راهبردی از سیستم ریلی ضرورتی اجتنابناپذیر است و باید زمینه حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم شود تا سهم حملونقل بار افزایش یابد.
او طرح گردشگری قشلاق–گریزه، دهکده سلامت و بندر خشک را سه پروژه کلان دولت چهاردهم در کردستان دانست و خواستار تشکیل اداره کل راهآهن استان و توجه به بومیگزینی در استخدامها شد تا اشتغال و بهرهوری افزایش یابد.
در پایان، سعید ابراهیمنژاد، مدیرکل راهآهن غرب کشور از راهاندازی قریبالوقوع مسیر ریلی سنندج–مشهد و برگزاری آزمون استخدامی با جذب ۲۴ نفر از استان کردستان خبر داد.