شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ , ۱۸:۵۹:۰۰
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۸/۱۶ ساعت ۱۲:۲۵
لینک کوتاه مطلب:

کاهش ۷درصدی تورم سالیانه کردستان/کوتاه شدن دست واسطه‌ها راهکاری برای تثبیت قیمت‌ها/ضرورت ایجاد بازارچه‌های درون محله‌ای برای عرضه کالا با نرخ‌های معقول

استاندار کردستان بر ایجاد ثبات در قیمت کالا و ارائه خدمات با بهره‌گیری از راهکارهای مختلف نظیر تشدید بازرسی ها ، قطع دست واسطه‌گران و ایجاد بازارچه عرضه کالا در سطح استان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی کوشا در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان کردستان با تاکید بر نقش مهم این کارگروه   گفت: لازم است راهکارهایی در پیش گرفته شود که ما در بازار استان شاهد ثبات باشیم و این امر مستلزم شناخت وضع موجود ودر پیش گرفتن سیاست‌های اصلاحی است.
وی با بیان اینکه سال گذشته در جدول تورم سالیانه منتهی به پایان مهرماه، تورم کردستان ۶ درصد بالاتر از میانگین کشور بود و در رتبه چهارم قرار داشت، گفت: از سال گذشته تا پایان مهرماه سالجاری ،کردستان در تورم ۱۲ ماهه ۷ واحد درصد کاهش داشته در حالی که کاهش میانگین کشوری حدود سه درصد بوده است و اینک در اواسط جدول و در رده شانزدهم جدول تورم هستیم که نشان دهنده بهبود در نتیجه سیاستگذاری و نظارت های مناسب تر است.
زارعی کوشا به قیمت بالاتر برخی کالاها در استان نسبت به میانگین کشوری نیز اشاره کرد و اظهار داشت:ما نیازمند یک تحلیل درست برای شناساندن عوامل دخیل در فاصله قیمتی برخی کالاها با دیگر نقاط کشور هستیم .
وی افزود:باید تلاش کنیم صنایع مربوط به تولید کالاهایی که از دیگر نقاط کشور به استان صادر می‌شود را در خود استان و با تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان ایجاد کنیم که این مهم قطعا می‌تواند در کاهش قیمت آن کالاها موثر واقع شود.
استاندار کردستان یکی دیگر از راه‌های کاهش قیمت کالاها و ایجاد ثبات  در بازار برخی اقلام را کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌گران عنوان کرد.
وی همچنین بر تشدید نظارت و بازرسی‌ها بر بازار تاکید کرد و گفت:یک کالا در محلات و مناطق گوناگون نباید قیمت‌های متفاوتی داشته باشد و وجود این امر نشان می‌دهد که میزان بازرسی و نظارت ها کافی نبوده است.
وی به رضایتمندی مردم از وجود بازارچه‌های تعاونی و قیمت مناسب برای عرضه کالا در این مراکز اشاره کرد و افزود:ایجاد بازارچه‌های جدید در شهرک‌ها و محلات مختلف در سطح استان کاری بسیار صحیح است و از شهرداری و دیگر ارگانهای متولی می‌خواهم در این رابطه با جدیت اقدام کنند.
استاندار کردستان ادامه داد:ایجاد بازارچه‌های عرضه کالا در محلات و شهرک‌های مختلف علاوه بر یکسان سازی قیمت‌ها تا حدود زیادی از ترددهای غیر ضروری شهروندان می‌کاهد و دست بازرسان را نیز برای نظارت بیشتر و موثرتر  باز می‌گذارد.