یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۵:۳۸:۳۸
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۱۱/۱ ساعت ۲۰:۵۲
لینک کوتاه مطلب:

تقویت روابط اقتصادی مهمترین تاکید رئیس جمهور به استانداران مرزی/معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کردستان به اقلیم کردستان عراق

استاندار کردستان تقویت روابط اقتصادی و فعا‌‌ل‌سازی دیپلماسی مرزی را از مهمترین تاکیدات رئیس جمهور به استانداران استان‌های مرزی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی کوشا در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل یکی از مهمترین بسترهای توسعه و پیشرفت استان را استفاده از ظرفیت مرز نام برد و گفت:با توجه به گسترده‌گی روابط فرهنگی، قومی و زبانی میان مردمان دو سوی مرز امکان توسعه روابط در همه زمینه‌ها وجود دارد و ما باید از این ظرفیت  به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود:رئیس جمهور همواره به استانداران استان‌های مرزی تاکید دارند که دیپلماسی مرزی و اقتصادی با کشورهای همسایه را با جدیت دنبال کنند و ما نیز در این راه با جدیت اقدام خواهیم کرد.

زارعی کوشا فعال کردن ظرفیت‌های مرز ، و عملیاتی شدن منطقه آزاد بانه مریوان را از راهکارهای تقویت مناسبات دانست و گفت:در گام اول نیازمند یک آسیب شناسی جدی برای رفع مشکلات گذشته و نقشه راه مناسب برای آینده هستیم.

استاندار کردستان یادآوری کرد:در ادوار گذشته تعداد قابل توجهی تفاهم نامه منعقد شده که اجرایی نشده‌ و بشتر جنبه تشریفاتی داشته‌اند.

استاندار کردستان تسهیل سرمایه گذاری، جذب دانشجو از اقلیم کردستان عراق و توریسم درمانی را از ظرفیت‌هایی عنوان کرد که با در نظر گرفتن مناسبات قومی می‌تواند بسترساز گسترش روابط در همه زمینه‌ها باشد.

زارعی کوشا تصریح کرد:ظرفیت‌های موجود در جمهوری اسلامی ایران با میزان مراودات در حال انجام با عراق و منطقه اقلیم همخوانی و سنخیتی ندارد که باید این مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و ریشه‌یابی شود. 

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل نیز در این دیدار تعامل با کشورهای همسایه در زمینه‌های تجاری، گردشگری، اقتصادی و سیاسی را جزو راهبردهای کشور دانست و گفت:در راستای توسعه این مناسبات با استاندار کردستان دیدار و در ادامه نیز با بخش خصوصی گفتگو خواهیم کرد تا هر آنچه در توانمان باشد برای گسترش و تعمیق روابط با اقلیم کردستان عراق انجام دهیم.

نصرالله رشنودی  با بیان اینکه کردستان ایران و منطقه اقلیم دارای روابط دیرینه و اشتراکات عمیق زبانی و فرهنگی هستند، گفت:مجموعه این اشتراکات کمک خواهد کرد تا طرفین تعاملات گسترده‌تری را در همه ابعاد تجربه کنند.

وی با بیان اینکه توجهات و همت ما باید در راستای حفظ بازار عراق و اقلیم کردستان عراق و در دست گرفتن بخش بزرگی از این بازار تجاری و اقتصادی باشد، افزود:رقبای سرسختی به این بازار ورود کرده‌اند و بر همین مبنا باید تلاش کنیم تا این در این بازار حضور داشته باشیم.

رشنودی خواستار برنامه‌ریزی مناسب جهت جذب گردشگر و کسب درآمدهای قابل توجه از این مخل شد.