شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۲:۰۴:۲۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ساعت ۱۸:۱۷
لینک کوتاه مطلب:

استاندار کردستان در دیدار با اتاق اصناف:

ظرفیت‌های فرهنگی بستری برای اعتلای اقتصادی کردستان است/ روز جهانی لباس کُردی فرصتی برای معرفی قوم کُرد و جذب گردشگر است

استاندار کردستان در روز جهانی لباس کُردی گفت: ظرفیت‌های فرهنگی استان فرصتی برای توسعه و اعتلای اقتصادی کردستان و معرفی قوم کُرد است.

 

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان “اسماعیل زارعی کوشا” امروز یکشنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور در اتاق اصناف سنندج اظهار کرد: کشور ما رنگین کمان اقوام و قوم کرد از قدیمی‌ترین و ایرانی‌ترین اقوام است و مزیت قوم‌کرد زنده و رایج بودن نمادهای این قوم اصیل است که در موسیقی، پوشش و زبان تجلی یافته است.

وی ادامه داد: امروز مردم کُرد از نسل امروزی و دیروزی در همه اماکن دولتی و خصوصی، لباس کردی را  نماد اصالت و فرهنگ می‌دانند و در مجامع مختلف می‌پوشند که باید این اهتمام روز به روز پررنگ‌تر و به نسل های بعدی منتقل شود.

وی با بیان اینکه لباس کُردی فرصتی برای جذب گردشگران و معرفی کردستان هزار رنگ است، افزود: با کمک ظرفیت رسانه می‌توان این مهم را بازتاب داد و اصالت کردستان را به همه جا معرفی کرد.

استاندار کردستان اضافه کرد: امروز حضور کارمندان، مدیران و مسئولان با لباس وزین کُردی، در ادارات و اماکن دولتی و خصوصی در رسانه‌ها و کل کشور بازتاب ویژه‌ای داشته است، برخی افراد با کامنت‌هایی رضایت‌بخش از این اقدام فرهنگی، اظهار امیدواری کرده‌اند که در سایر قومیت‌ها و دیگر استان‌ها نیز چنین رویه‌ای اتفاق بیفتد.

زارعی کوشا اضافه کرد: امسال تمرین خوبی بود که سال آینده زودتر برنامه‌ریزی شود و علاوه بر پوشیدن دسته جمعی لباس کردی برنامه‌هایی فرهنگی هنری نیز برگزار شود.

وی یادآور شد: بیستم اسفند به نام روز لباس کُردی نام‌گذاری شده است و برای این روز اعلام کردم که همه کارکنان، بازاریان و افراد می‌توانند با لباس کردی در محل کار حاضر شوند که خوشبختانه بازخوردهای خوبی از استان‌های گیلان، لرستان، مازندران و تهران و… دریافت کرده‌ایم که با اظهار شعف، فرهنگ‌سازی این ایده را در دیگر نقاط کشور خواستار شده اند.

استاندار کردستان تصریح کرد : تلاش براین است که از ظرفیت‌های فرهنگی استان برای توسعه و اعتلای اقتصادی استان بهره برد تا شاهد رفع گره‌های معیشتی و اقتصادی باشیم.

زارعی کوشا با بیان اینکه لباس کُردی دارای فلسفه ای عمیق است، گفت: به زعم ما، پوشیدگی و رنگارنگی لباس کردی بی‌نظیر است و باید در مورد این پوشش پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد و به دنیا معرفی شود.

وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا فرصتی ایجاد شود که کردستان قطب و پایتخت توجه به اصالت و داشته‌های فرهنگی و قومی شناخته شود چراکه سالیان سال آحاد منطقه کوردی با این شیوه زندگی کرده‌اند و این رویه را نسل به نسل ادامه داده اند.