سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۸:۱۷:۳۷
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ساعت ۱۲:۳۴
لینک کوتاه مطلب:

با حضور استاندار کردستان و رئیس جهاد دانشگاهی کشور؛

امضای تفاهم نامه همکاری استانداری با جهاددانشگاهی/ لزوم اتخاذ رویکرد نوآورانه  جهاد دانشگاهی در اشتغال و مهارت آفرینی/ کردستان ظرفیت های زیادی در بخش تجاری سازی و توسعه شرکت های دانش بنیان دارد

تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و استانداری کردستان امضاء و بر حل مشکلات استان با نگرش جهادی این نهاد، تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، با توجه به ضرورت تسریع در تحقق اهداف توسعه‌ای استان و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مراکز علمی و تحقیقاتی در این زمینه، از جمله توان علمی و تحقیقاتی نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در زمینه برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی و سایر تجارب این نهاد در حوزه‌های مختلف، تفاهم‌نامه همکاری بین “اسماعیل زارعی کوشا”و “حسن مسلمی نائینی” شامگاه امروز، دوشنبه ۲۵ دی ماه در دفتر مرکزی این نهاد در تهران منعقد شد.

در این جلسه استاندار کردستان با تاکید بر این که جهاددانشگاهی به عنوان یکی از موالید پر برکت انقلاب اسلامی است اظهار کرد: عملکرد مجموعه ی جهاددانشگاهی مورد تایید مقام معظم رهبری بوده و همواره کارهای بر زمین مانده در کشور را بر دوش کشیده است.

زارعی کوشا با اشاره به استقبال از خدمات جهاددانشگاهی در استان و آمادگی برای همکاری با این نهاد، گفت: ظرفیت های خوبی در استان کردستان وجود دارد که نیاز به توجه دارد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی به نوعی متولی امور متنوعی است و در همه حوزه ها ورود دارد که ما نیز می توانیم در استان کردستان از این نهاد بسیار بهره ببریم.

استاندار کردستان با اشاره به مشکل اشتغال فارغ التحصیلان استان، افزود: در این زمینه نیاز به کمک جهاددانشگاهی داریم و آماده‌ایم از تمام ظرفیت های استان با راهبردهای این نهاد استفاده کنیم چراکه بسیاری از مشکلات استان با رویکرد علمی و تجربه شده‌ی جهادی جهاددانشگاهی می تواند برطرف شود.

رییس جهاددانشگاهی کشور، در این مراسم با اشاره به این که جهاددانشگاهی از رویش های اولیه انقلاب اسلامی است، گفت: این نهاد به دلیل کارهای ترکیبی و متناسب با مقتضیات زمانی که انجام داده است توانسته پویا و ماندگار باشد، از نمونه کارهای انجام شده این نهاد می توان به فعالیت در زمان دفاع مقدس یا ایجاد مراکز آموزشی و دانشگاه در زمانی که خلا این حوزه در کشور مشخص بود اشاره کرد.

حسن مسلمی نائینی محرومیت زدایی و انجام کارهایی را که به نفع مردم است از اهداف جهاددانشگاهی ذکر کرد و گفت: به همین دلیل این نهاد در تمام حوزه های فنی و مهندسی، پژوهش و فناوری، آموزشی، فرهنگی، تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان فعالیت دارد.

وی با ارایه گزارشی از فعالیت بخش های مختلف این نهاد، ادامه داد: آماده همکاری در زمینه اشتغال و آموزش وتوانمندسازی استان کردستان درحوزه تجاری سازی هستیم.
 

در ادامه این نشست رییس جهاد دانشگاهی واحد کردستان به ارایه گزارشی از این نهاد در استان پرداخت و گفت: ذخیره سازی خون بند ناف یکی از حرکت های دانش بنیان جهاددانشگاهی است که خانواده های از آن بهره می برند.

اکبر اسدی افزود: جهاددانشگاهی ظرفیت های بسیاری درحوزه های مختلف دارد و از کارهایی که می توان در استان انجام داد ایجاد مرکز سرطان پستان، ایجاد مرکز کشت بافت توت فرنگی، اجرای طرح خود اشتغالی فارغ التحصیلان و همچنین اصلاح نژاد دام سبک و سنگین است.
 
گفتنی است، این تفاهم‌نامه همکاری متقابل و هم‌افزایی به‌ منظور بستر‌سازی مناسب برای استفاده از توانمندی ­ها و ظرفیت­ های جهاددانشگاهی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اجرایی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، تجاری سازی فناوری، سلامت، کارآفرینی و … در راستای تحول دانش بنیان و پیشرفت استان کردستان  و طرح­ ها و برنامه­ های تحولی تأمین ­کننده منافع ملی و استانی است.

از زمینه‌های همکاری مشترک بیان شده در این تفاهم نامه می توان به همکاری در زمینه برطرف نمودن مسائل و چالش‌های استان کردستان  در زمینه انجام پژوهش‌های کاربردی، طرح‌های فرهنگی و مطالعات علوم انسانی و اجتماعی و غیره، توسعه فناوری انرژی‌های نو و تجدیدپذیر استان با بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و فن‌آورانه جهاددانشگاهی در حوزه انرژی‌های نو (آبی، بادی، خورشیدی و … )، راه‌اندازی “مرکز اصلاح نژاد دام‌های سنگین و سبک در استان کردستان، ایجاد مرکز فرهنگی و پژوهشی تقریب اقوام و مذاهب در استان کردستان، فعال‌سازی مراکز نوآوری و شتابدهی اشتغال جهت تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی آن اشاره کرد.

استفاده از ظرفیت‌های علمی و فن‌آورانه جهاددانشگاهی در بخش کشاورزی، ترویج گفتمان‌سازی و توسعه فناوری‌های راهبردی در راستای تقویت امنیت غذایی، توسعه فعالیت‌های مرتبط با داروهای گیاهی و گیاهان دارویی با توجه به گونه‌های خاص و بومی استان و راه‌اندازی شهرک جامع و تخصصی گیاهان دارویی و تولید فرآورده‌های گیاهی دارویی و صنایع تبدیلی در استان کردستان، راه‌اندازی مرکز درمان پیشرفته بیماری‌ها در استان کردستان شامل غربالگری، پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان سرطان سینه، زخم دیابت و غیره، هدایت و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده با همکاری دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری به منظور حمایت از فناوران و همکاری در زمینه توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان از دیگر زمینه های همکاری بیان شده در این تفاهم نامه است.