جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۷:۱۲:۰۳
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۹/۲۸ ساعت ۲۱:۳۳
لینک کوتاه مطلب:

استاندار کردستان در بازدید از سد آزاد و ژاوه؛

عزم دولت برای پیشرفت کردستان جدی است/ امیدواریم مردم عزیز شیرینی پروژه‌های آبی استان را زودتربچشند/ آبرسانی به تصفیه‌خانه سنندج پیش از شروع فصل گرما به اتمام می‌رسد

استاندار کردستان عنوان کرد که نگاه رئیس جمهور و عزم مجموعه دولت برای توسعه همه جانبه و پایدار کردستان کاملا مثبت و جدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، دکتر اسماعیل زارعی کوشا در بازدید و جلسه بررسی وضعیت سد آزاد و پروژه آبرسانی به سنندج که با حضور مدیرعامل شرکت آب و نیروی ایران برگزار شد،دو پروژه مهم سد آزاد و ژاوه را دارای اهمیت عنوان کرد و گفت: این دو طرح از پروژههای پیشران کردستانهستند که علاوه بر آبرسانی در تحول اقتصادی استان دارای اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه برخود وظیفه میدانیم که مسائل اساسی استان را پیگیری و به نتیجه مطلوب برسانیم، گفت: علاوه بر پیگیری و اتمام دو سد آزاد و ژاوه در مرکز و شرق استان پروژههای غرب استان نظیر سدچراغ ویس سقز و سد بانه نیز با جدیت در حال پیگیری است.

زارعی کوشا به اعتبارات دو سد آزاد و ژاوه نیز اشاره کرد و افزود: در مجموع برای این دو سد مهم هزار و۱۰۰ میلیارد تومان نیاز از طریق ماده ۵۶ تصویب شده که در تلاشیم زودتر به پروژهها تزریق شود.

وی همچنین از توجه جدی به ملاحظات زیست محیطی پروژه های آبرسانی خبرداد و گفت: از دیدگاههای علمی صاحب نظران این حوزه استفاده خواهیم کرد.

استاندار کردستان در ادامه به نگاه مثبت رئیس جمهور و هیات دولت به کردستان و توسعه همه جانبه آننیز اشاره کرد و گفت: در موضوع تهاتر نفت برای اتمام پروژهها میتوانیم از این ظرفیت قانونی استفاده کنیم و چون طرف قرارداد قرارگاه خاتم است انجام این کار به سهولت امکان پذیر است.

وی همچنین ضرورت بررسی وضعیت آب سد ژاوه و مسائل زیست محیطی و بهداشتی آن را مهم توصیفکرد و گفت: لازم است جلسهای در سطح کلان و با حضور دستگاه‌های ملی برای این مهم برگزار کنیم.

زارعی کوشا همچنین هدف دولت سیزدهم را به اتمام رساندن پروژهها در کمترین زمان ممکن ذکر کرد و گفت: برای طرح‌های مهم آب در استان و خصوصا دو سد آزاد و ژاوه با نرخ امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه  شده است.

استاندار کردستان اظهار کرد: دو سد آزاد و ژاوه از پروژههای بزرگ مقیاس استان هستند و امید دارم تاپایان سال ۱۴۰۲ این دو پروژه به طور کامل به بهرهبرداری برسند.

وی اضافه کرد: با انجام این  هزینه مردم باید شیرینی و حلاوت این پروژهها را احساس کنند.

استاندار کردستان ابراز امیدواری کرد تا پیش از شروع فصل گرما پروژه مهم آبرسانی از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج به اتمام برسد.

مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران نیز  اتمام پروژه‌های آبی استان تا دو سال آینده را جزو برنامههای وزارت نیرو ذکر کرد و گفت: اتمام سامانه انتقال آب سد آزاد، آبرسانی به سنندج و انتقال آب سدژاوه به دشتهای شرقی استان به عنوان اولویتهای استان به دولت معرفی شد است.

رضوی اضافه کرد: به طور متوسط هر شش ماه یک طرح بزرگ آبی در کردستان مورد بهرهبرداری قرارخواهد گرفت.

وی همچنین در خصوص ارتقا تصفیهخانه فاضلاب سنندج گفت: این طرح تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حتما در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کردستان هم به وجود سرمایهگذاریهای کلان در بخش آباستان اشاره کرد و گفت: با بهرهبرداری از سدها و طرح‌های آبرسانی تحول بزرگی در اقتصاد و درآمدسرانه مردم استان ایجاد میشود.

نصراللهیزاده اظهار کرد: طبق ماده ۵۶ می توانیم از ظرفیت بانکها برای تامین اعتبار پروژه ها استفاده کنیم و سازمان برنامه و بودجه اصل و سود سرمایهگذاری در این طرح‌ها را تضمین میکند.