شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۴:۲۲:۵۷
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۱/۵ ساعت ۱۸:۵۵
لینک کوتاه مطلب:

نتایج بارشی دو ماه اخیر در کردستان؛

سرریز سدهای چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سبدلو بانه طی دو ماه اخیر/کردستان، حائز رتبه اول افزایش بارش نسبت به بلندمدت /افزایش هشت درصدی بارندگی در استان

بارش‌های سنگین اخیر در مناطق غربی ایران از جمله کردستان، نویدبخش بهاری زیبا شد؛ استانی که بارش آن در سال آبی جاری، ۸۸.۸ میلیمتر از متوسط بلندمدت بیشتر است و از این لحاظ رتبه اول را در کشور دارد.

 

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌های خوب در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.
میزان بارندگی سالانه کردستان در شرایط عادی اقلیمی، معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین آن در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.
امسال بارش‌ها نسبت به سال قبل بهتر بوده و کردستان در سامانه فعال بارشی اخیر، بیشترین بارش‌ها را دریافت کرد، به گونه‌ای که روستای سلین در منطقه هورامان، با ۱۴۳ میلیمتر، پربارش ترین نقطه کشور شد و مریوان با ۱۲۸ میلیمتر رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

بعد از بارش‌های رحمت الهی در چند روز اخیر، آمارها حاکی از آن است که میانگین بارش استان کردستان از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر۱۴۰۲) تاکنون، نسبت به بلندمدت، به‌ میزان ۸۸.۸ میلی‌متر، بیشتر شده است و با بالاترین میزان اختلاف (افزایش) در مقایسه با سایر استان‌ها، در صدر نمودار قرار دارد.
بر همین اساس، استان‌های کرمانشاه با ۶۱.۳ میلیمتر و همدان با ۵۲.۸ میلیمتر در رتبه‌های دوم و سوم و استان فارس با منفی ۶۷.۹ میلیمتر در انتهای نمودار قرار گرفته است.

از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه) تاکنون ۳۲۲ میلیمتر بارش در استان کردستان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل(۲۹۸ میلیمتر)، هشت درصد بیشتر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آمار بارندگی در استان اشاره کرد و افزود: بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت که ۳۰۶ میلیمتر بوده، پنج درصد افزایش دارد.
آرش آریانژاد ادامه داد: بیشترین میزان بارندگی را پنج ایستگاه باران سنجی طی فعالیت سامانه بارشی اخیر با بیش از ۲۲۳ میلی متر در استان کردستان ثبت کرده اند.
وی با اشاره به داده های ثبت شده در ایستگاه های باران سنجی مبنای استان مربوط به جبهه بارشی ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲، گفت: خوشبختانه امسال کردستان سال آبی خوبی داشته به نحوی که متوسط بارش های اخیر ۳۴ میلی متر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: پنج ایستگاه باران سنجی که بیشترین میزان بارش را ثبت کرده اند شامل مریوان ۵۹.۷ میلی متر سنندج ۵۱ میلیمتر، کامیاران ۴۸.۸ بانه ۳۴.۳ و دیواندره ۲۹.۹ میلی متر بود.
آریانژاد تغییرات دبی ایستگاه های مهم استان بر حسب مترمکعب بر ثانیه را قابل توجه دانست و افزود: ایستگاه های چهل گزی تونل از ۴.۵ به ۱۷.۸ چومان تازه بان از ۱۲ به ۵۲ بانه بنه خوی (بالادست سد بانه) از ۰.۸ به ۲.۳ و در سقز دره پنبه دان از ۱۲.۱ به ۱۸ افزایش دبی داشته اند.

وی حجم ورودی آب به مخازن سدهای استان را از ابتدای سال آبی ۸۶۹.۴ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این عدد در مدت مشابه سال آبی گذشته ۴۰۰.۴ میلیون متر مکعب بود و حجم مخازن سدهای استان در سال گذشته با اعمال سدهای مشترک بیش از یک میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب است و همین آمار در سال گذشته بیشتر از یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون متر مکعب بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: طی ۲ ماه گذشته سدهای چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سبدلو بانه، سرریز داشته و احتمال سرریز شدن سدهای زیویه کامیاران، قشلاق سنندج، عباس آباد بانه و آزاد، دور از ذهن نیست.
آریانژاد به این هم اشاره کرد که دریاچه زریبار مریوان ۴۰ سانتیمتر مانده سرریز شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین آب دریاچه زریبار در بارش‌های سه روز گذشته ۳۰ سانتیمتر دیگر افزایش یافت، ادامه داد: در صورت تداوم بارش‌ها طی روزهای آینده باید منتظر سرریز دریاچه پس از پنج سال باشیم، این در حالیست که سال ۱۴۰۱ خطر خشک شدن زریبار بالا رفته بود.
بر اساس این گزارش ۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.