پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۲۲:۴۳:۳۴
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۱/۳۱ ساعت ۲۰:۱۳
لینک کوتاه مطلب:

در بهشت پلکانی کردستان با حضور مقامات کشوری و استانی؛

نوای دلنشین ۱۰۰۰ دف در سپهر پالنگان طنین‌انداز شد

جشنواره هزار دف در راستای ثبت جهانی روستای هدف گردشگری پالنگان با حضور استاندار کردستان، مدیران وزارت میراث فرهنگی ، جمعی از گردشگران، آحاد مردم و مسئولین برگزار شد و مولودی خوانان برجسته به همراه دف‌نوازانی از سراسر کشور بر فراز خانه‌های پلکانی پالنگان، نوای عرفانی ساز دف همراه با مدح و‌ منقبت پیامبر اعظم(ص) و خاندان مطهر ایشان و نغمه‌های دوستی را نواختند‌.

 

به گزارش روابط عمومی استانداری کردستان، امروز جمعه در آخرین روز فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ، پالنگان روستای شاخص گردشگری در غرب کشور در مسیر ثبت جهانی، میزبان استاندار کردستان، مدیران میراث فرهنگی کشور،  اصحاب رسانه و حضور پرشور بیش از ٣٠ هزار نفر مردم از سراسر کشور بود.

استاندار کردستان در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به گردشگران داخلی و خارجی، آحاد مردم و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثبت جهانی روستای پالنگان، اظهار کرد: ثبت جهانی این منطقه در راستای اشتغالزایی و خلق ثروت برای ساکنین این روستا از اهمیت زیادی برخوردار است.

“اسماعیل زارعی کوشا” با بیان اینکه ثبت جهانی پالنگان شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت، افزود: با مدیریت صحیح و بهره‌مندی از بستر موجود و ظرفیت‌های ویژه این روستا در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه تلاش خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری پالنگان انجام شده است باید تداوم پیدا کند، ادامه داد: یکی از موفق‌ترین پروژه‌های توسعه روستایی استان کردستان، روستای گردشگرپذیر پالنگان است.

استاندار کردستان با بیان اینکه برگزاری رویداد مهم هزار دف می‌تواند در تقویت هرچه بیشتر مسائل دینی و مذهبی منطقه نقش‌آفرین باشد، گفت: جاذبه‌های گردشگری روستای پالنگان به عنوان مهد تاریخ و مفاخر در سطح منطقه و غرب کشور کم‌نظیر است.

بر اساس این گزارش؛ امروز جشن هزار دف با حضور دف نوازانی از کردستان و برخی استان‌های کشور در روستای گردشگری پالنگان با حضور گردشگران داخلی و خارجی و بیش از ٣٠ هزار نفر در قالب تورهای گردشگری در این منطقه اجرا شد.
استان کردستان پایتخت دف جهان و روستای پالنگان یکی از هشت روستای کاندید ایران برای ثبت جهانی است.

روستای پالنگان یکی از روستاهای دیدنی منطقه جهانی هورامان کردستان است که پس از آوازه جهانی خود در برپایی مراسم نوروز، بار دیگر میزبان رویدادی بین‌المللی با عنوان مراسم هزار دف شد.

گردشگری مبتنی بر موسیقی یکی از شاخه‌های مهم و ارزشمند صنعت گردشگری است که امروزه در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد و ایران اسلامی نیز خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و متنوع  و مستعد توسعه‌ جشنواره‌های موسیقی محلی است که از آن جمله می‌توان به انواع موسیقی در استان کردستان اشاره کرد که توانسته است نقش موثری را در جذب گردشگران ایفاء کند.
استان کردستان در نوشته‌های پژوهشگران هنر یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خواستگاه‌های موسیقی جهان بوده و به عنوان پایتخت دف جهان معرفی شده است.

کردستان مملو از ظرفیت‌های فراوان و مواهب خدادادی بوده که موسیقی از جمله میراث ناملموس آن است که از طریق عجین‌شدن با روح و جسم آدمی و به عنوان هنر، یکی از جذابیت‌های حوزۀ گردشگری این دیار محسوب می‌شود.

موسیقی عرفانی در کردستان از شاخه‌های گسترده گردشگری فرهنگی است که پیوندی ذاتی با گردشگری دارد و به عنوان یک جاذبه، معرف برای وضع معیشت و سبک زندگی و محملی برای پیام‌ها و انگیزه‌های جوامع انسانی به شمار می‌آید.

دف نوازی در این منطقه از دیرباز دارای ویژگی، غنا، ریشه و اصالت بوده و سینه به سینه نقل شده تا به دست ما برسد؛ در این آئین مذهبی و عرفانی ضمن فعالیت صدها گروه در این حوزه، گردشگرانی از داخل و خارج از کشور مهمان دل‌های گرم مردم کردستان می‌شوند تا آوای رحمانی دف را به گوش جهانیان برسانند.

پالنگان کاندید روستای جهانی گردشگری نمادی ارزشمند از توسعه پایدار در ایران اسلامی و مهاجرت معکوس از شهر به روستا است، این روستا حدود هزار نفر جمعیت دارد و به زبان هورامی صحبت می‌کنند با اینکه این روستا در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از آن وجود دارد.

همسویی گردشگری فرهنگی و مذهبی در برگزاری رویداد جشنواره هزار دف در مناسب‌ترین فصل سال در روستای تاریخی و گردشگری پالنگان، پتانسیلی برای جهانی شدن آوازه این رویداد است و می‌توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری در خاورمیانه نام برد.