یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۲:۰۸:۴۳
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۴/۲۶ ساعت ۲۱:۲۳
لینک کوتاه مطلب:

استاندار کردستان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان: تابستان دوران طلایی برای آموزش‌های غیر رسمی است

استاندار کردستان گفت: فلسفه اوقات فراغت به معنای پر کردن وقت‌های اضافی نیست؛ بلکه تابستان فرصت طلایی برای پرورش نیروهای انسانی در فرآیند آموزش‌های غیر رسمی است.

«اسماعیل زارعی کوشا» در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان، واژه غنی‌سازی فراغت را بسیار مهم دانست و افزود: تجربه نشان داده است که شناسایی خلاقیت و استعدادها در فرآیند آموزش‌های غیر رسمی رُخ می‌دهد، در همین راستا باید محتوای راهبردی برنامه‌های غنی‌سازی فراغت، مبتنی بر این رویکرد و کارکرد باشد.
وی با تأکید بر اینکه مجریان اوقات فراغت باید برنامه‌های تابستانی را مهم‌تر وکارآمد تر از ۹ ماه آموزش در مدارس رسمی بدانند؛ افزود: خروجی فراگیری داوطلبانه که با میل و رغبت کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، بسیار مثبت است مانند نمونه‌هایی که متقاضیان برای ثبت نام و شرکت در کلاس‌ها تعجیل و حتی رقابت می‌کنند.
وی بر تدوین علمی و عملی برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در حوزه ورزش و امور جوانان، آموزش و پرورش و دستگاه‌های فرهنگی و هنری منطبق با تفکر و دیدگاه مقام معظم رهبری تأکید کرد و افزود: افق نگاه‌ها باید آنقدر وسیع و پر جاذبه باشد که دانش آموزان و دانشجویان در گروه‌های سنی و جنسی مختلف، با میل و رغبت شرکت کنند.
استاندار کردستان برنامه‌های بدون محتوا که صرفا برای تهیه و ارایه گزارش عملکرد با هدف پر کردن اوقات فراغت اجرا می‌شود را نقد کرد و گفت: باید راهبردمحور غنی‌سازی اوقات فراغت، منجر به تعالی مسیر زندگی آموزش پذیران یا هنرجویان شود، در غیر این صورت تابستان طلایی را مثل همیشه از دست می‌دهیم.
وی برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت را سه مؤلفه مهم در برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانست و افزود: موازی‌کاری شماری از دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های تابستانی جای نقد و بررسی کارشناسی دارد و این می‌طلبد که کارشناسان این دستگاه‌ها، با نگاه فرابخشی هم‌اندیشی کنند تا در محتوا دچار تکرار و روزمرگی نشوند.
وی به استعدادهای ناب و درخشان دانش‌آموزان کردستان در رشته‌های مختلف ورزشی، آموزشی و مهارتی اشاره کرد و اظهار داشت: کردستان مهد هنر، ادبیات داستانی و نمایشی است و فرزندان استان در همه انواع خلاقیت‌ها می‌درخشند که ما مسئولان باید غنی‌سازی را برای ارتقای این استعدادهای درخشان برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.
وی تدوین برنامه‌ها منطبق بر واقعیت را مهم برشمرد و مسئولان متولی غنی‌سازی اوقات فراغت را به سمت و سوی مطالعه و اجرای عینی توصیه‌های علمی و مدبرانه مقام معظم رهبری در تمام حوزه‌ها، فرا خواند.
وی همچنین به روند پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان در بانک‌ها که از دستورات ریاست جمهوری است؛ پرداخت و افزود: بانک‌ها باید در تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات ازدواج برنامه‌ریزی کنند و نباید زوجین پشت خط انتظار وام بمانند.
استاندار کردستان کلاس‌های رایگان در سازمان فنی و حرفه‌ای را نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت برای مهارت‌آموزی در رشته‌های فنی و خدماتی عنوان کرد و افزود: متاسفانه شمار زیادی از خانواده‌ها به ویژه ساکنان نواحی منفصل شهری، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی از خدمات این سازمان مهارت‌آموز بی‌خبر هستند.